Jean Cocteau: Autoportrait d'un Inconnu (1985)

Alternatieve titels: Jean Cocteau: Autobiography of an Unknown | Jean Cocteau: Self Portrait of a Man Unknown

1 stem

Frankrijk
Documentaire

geregisseerd door Edgardo Cozarinsky
met Jean Cocteau

Biografische documentaire over Jean Cocteau (1889-1963), de veelgeprezen Franse schrijver, schilder, regisseur, scriptschrijver, decorontwerper en acteur die op de leeftijd van slechts zestien jaar reeds poëzie publiceerde en de redactie van een tijdschrift voor zijn rekening nam. Met gebruik van audio- en video-interviews brengt regisseur Edgardo Cozarinsky de genialiteit, scherpe humor en opmerkzaamheid voor mensen, plaatsen en voorbije tijden van dit multitalent voor het voetlicht. Als bewonderaar van Igor Stravinsky, Pablo Picasso en Claude Debussy - om enkele van de grote kunstenaars en componisten die hij kende, te noemen - weet hij zowel gevoelige als vermakende anekdotes over deze en andere beroemde en minder beroemde vrienden te vertellen. Ook clips uit een aantal van zijn films zijn vertegenwoordigd.