Madness on Wheels: Rallying's Craziest Years (2012)

Alternatieve titel: Rallying: The Killer Years

Verenigd Koninkrijk
Documentaire / Sport

geregisseerd door Richard Heap en John L. Matthews

In het midden van de jaren ’80 maakte een controversiële groep B-rallywagens furore, maar na een reeks dodelijke ongevallen werden verboden. De groep B-wagens waren de meest spectaculaire auto’s in de rallygeschiedenis. Ze staken zelfs de Formule 1 naar de kroon. De producenten maakten hun bolides alsmaar krachtiger en sneller en de piloten scheurden met ware doodsverachting over de wegen. Maar de tol was hoog en de lijst met fatale ongevallen lang. Het publiek speelde mee in dit dodelijke spel door op de meest gevaarlijke plaatsen langs het circuit te gaan staan. In 1986 belandde de Portugese kampioen Joaquim Santos in het publiek, met drie doden en tientallen gewonden tot gevolg. Nauwelijks enkele maanden later verbrandden Henri Toivonen en zijn copiloot Sergio Cresto levend na een crash in een ravijn. Het was meteen ook de doodsteek voor de Groep B-wagens.

avatar van jarno1975
Ah, vanavond op Canvas. Erg benieuwd naar. Hopelijk erg mooie beelden van de legendarische groep B auto's. Quattro, 205 Turbo, Delta en 037, 5 turbo. Dit waren werkelijk dodelijke machines.

avatar van Bottleneck
Mooi dat-ie uitgezonden wordt.
En wat een wagens

avatar van Bottleneck
Madness on Wheels volgt dezelfde lijn als de eerdere docu's over Le Mans en de Formule 1: interviews met coureurs, team-bazen en toeschouwers en informatie over de opkomst van de wagens en de sport. Ook hier stuift de snelle technische vooruitgang de veiligheid van coureurs en publiek volledig voorbij (en zeker met zo'n dubieuze, onverschillige bondsvoorzitter). Die toeschouwers in de bochten.. gekkenwerk.

Het is boeiend om te volgen maar ik had ook graag meer info en beelden van de wagens en de benodigde rijvaardigheden willen zien (juist in het geval van rally), dat wordt nu wel erg oppervlakkig behandeld door alleen te laten zeggen dat het zwaar is. Het slechts enkele on-board camera-beeld geeft mooi aan hoe bizar hard de auto's over het gevaarlijke parcours jagen, wat een kracht hebben die lichte wagens (Lancia Delta S4 ) bijna 500pk en Nm met zo'n klein motorblok.

Het drama rondom de gevallen doden maakt stukken minder indruk dan de docu over de Formule 1 en vooral die over Le Mans. Alsof Richard Heap deze op de automatische piloot heeft gemaakt met naar verhouding iets teveel talking heads. Niettemin scoort hij weer voldoende en ben benieuwd naar zijn Parijs-Dakar-project.