Berliner Tagebuch (2012)

Alternatieve titel: Berlin Diary

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Rosemarie Blank

Berliner Tagebuch is een visueel verslag van Rosemarie Blank's observaties van Berlijn, de stad waar zij oorspronkelijk vandaan komt. Vanuit het gevoel nooit ergens helemaal thuis te zijn, én haar herinneringen aan het Berlijn uit haar verleden, probeerde ze er achter te komen, waarom veel buitenlanders zich juist in Berlijn zo op hun gemak voelen. Vanuit die gedachte is de filmmaakster met Arabieren,Turken en Koerden in aanraking gekomen die in de stad leven. Bovendien heeft ze in deze documentaire ontmoetingen met musici en andere levenskunstenaars die van elders gekomen zijn en voor wie de Duitse hoofdstad een bron van inspiratie is, die hen de mogelijkheid biedt een zelfstandig bestaan op te bouwen. Hoe deze groep mensen in deze Europese Metropool kunnen leven en overleven heeft Rosemarie uiteengezet in deze Berlijnse van dag tot dag belevenis. De ontmoetingen vonden altijd plaats in de openbare ruimte zoals in de U - Bahn of S - Bahn, spontaan vaak zonder te weten wie de filmmaakster voor zich had. De film is een ontdekkingstocht naar het Berlijn van Rosemarie Blank zelf en naar de vraag waar je eigenlijk thuis bent.

Vanaf 13 september in de bioscoop (Amstelfilm)