Jeniec Europy (1989)

Polen / Frankrijk

geregisseerd door Jerzy Kawalerowicz
met Roland Blanche, Vernon Dobtcheff en François Berléand

Nadat Napoleon (Roland Blanche) bij Waterloo de veldslag verloren had tegen de geallieerde legers, werd hij verbannen naar het eilandje Sint Helena in de Atlantische Oceaan, dat midden in het water ter hoogte van Angola ligt. Het klimaat is er ruw en ongezond. Het eiland behoort tot Groot-Brittannië. Het bestuur is in handen van de Britse gouverneur Hudson Lowe (Vernon Dobtcheff), die zijn bijzondere gevangene op alle mogelijke manieren probeert te vernederen en te kleineren. Hij erkent geen moment dat Napoleon keizer is omdat die zichzelf had gekroond. Lowe wil uitsluitend zijn militaire rang erkennen.