Berlin - Prenzlauer Berg (1991)

Duitsland
Documentaire

geregisseerd door Petra Tschörtner

Een van de meest interessante wijken van de Berlijnse hoofdstad is Prenzlauer Berg, die ten oosten van het centrum ligt en waar het oude Berlijn overgaat in het nieuwe. Daar gaven enkele oude gebouwen de alternatieve scène een schuilplaats. Al snel sprak men van de 'Mythe van Prenzlauer Berg'. Intellectuelen, kunstenaars en studenten domineerden de wijk. Er was zelfs sprake van het 'Montmartre van Berlijn'. De val van de Berlijnse Muur werkte magnetisch op nieuwkomers, een rijk en trendy publiek. Alles veranderde snel en hippe bars schoten als paddenstoelen uit de grond. De Prenzlauer Berg werd het meest populaire woon- en uitgaanscentrum van de hoofdstad. Men ziet hier de vele veranderingen, maar ook de oorspronkelijke charme van de wijk. Onbekende en bekende inwoners - zoals Wolfgang Thierse - komen aan het woord.