Milano... Difendersi o Morire (1978)

Alternatieve titel: Blazing Flowers

1 stem

Italië

geregisseerd door Gianni Martucci
met Marc Porel, George Hilton en Anna Maria Rizzoli

Een jongeman wordt vervroegd vrijgelaten uit de gevangenis wegens goed gedrag, na een veroordeling voor zes jaar voor een gewapende overval. Zijn oom, die in Milaan woont, heeft ervoor gezorgd dat hij een baan krijgt als vrachtwagenchauffeur voor een bedrijf dat kunstbloemen maakt. Zijn oom woont samen met zijn jongste dochter en stelt hem voor te logeren in zijn huis.

Wat zie ik, nog geen stemmen voor een poliziottesco met George Hilton en Rizzoli ?
Late non-budget poliziottesco van prutser Martucci met duidelijk melodramatische trekjes, wat dacht je van de verhouding tussen ex-con Porel en zijn nichtje Rizzoli met wie hij per ongeluk het bed deelt en die hij wil bevrijden uit de klauwen van de mafia waarvoor zij werkt, en uiteindelijk noodgedwongen ook hij werkt.
Over the top pathetisch waren de scènes in het huis van zijn oom, waar trouwens nog een lekker nichtje van de held rondloopt die ook te pas en te onpas naakt gaat. Tsja, als er geen geld is voor uitgebreide chases en shoot outs compenseer je met sleaze.
De goede kant van de wet wordt vertegenwoordigd door niemand minder dan een grijze Hilton als chagrijnige inspecteur die louter met hoeren het bed deelt, maar deze brombeer heeft een hartje van goud en wil oprecht Porel op het rechte pad brengen.
De baddies zijn vleesgeworden in Leontini als Don , een als gebruikelijk heerlijk 1 dimensionale sadistische schurk, met als opvallende trekje zijn duidelijk homo-erotische verhouding met whipping boy Domino, een blonde thug die wordt gespeeld door Al zombie 2 Cliver.
Weinig actie naar genrebgrippen: 1 heist en 1 bescheiden chase begeleid door wat pief paf poef, en nog wat gerollebol op het eind. Toch vond ik dit itt. wat men op IMDB beweert zeker geen saaie film, dankzij het onbedoeld komische melodrama.
De betekenis van de Engelse titel zal vanzelf duidelijk worden.
p.s.: de Italiaanse DVD versie duurt 91 minuten.