Sick-o-pathics (1996)

Italië
Horror / Komedie

geregisseerd door Brigida Costa en Massimo Lavagnini
met Massimo Lavagnini, Adriana Costa en Giada Giusti

Een anthologie van drie absurde griezelverhalen. In “Hello Dolly” koopt een man in een seksshop een opblaasbare pop van de duivel. Hij gaat naar huis en vindt de pop volledig aan stukken gescheurd. Teleurgesteld gaat onze held slapen maar dat wordt voor hem een nachtmerrie. In “Flesh & The Bag” denkt een ongelukkige man een zak met geld te ontvangen die hij nodig heeft om een lening te betalen aan een maffia baas, maar hij komt bedrogen uit. In de laatste aflevering “Aeropophagus!” wordt de protagonist door een gekke dokter naar een eiland gestuurd waar een monster terreur zaait.

Wat zie ik, nog geen stemmen van de coprofilie/ opblaaspoppen/ doe lekker gek cinema buffs voor een coprofilie etc. film van auteurs Costa en Lavagnini die ze n.b. zelf hebben toegevoegd ? Als zelfs dit ze al ontgaat wordt de situatie wel bijzonder ernstig...maar ik vermoed een valstrik.
Hoe dan ook, tamelijk bizarre episodenfilm die in feite incl. de raamvertelling die in de credits afzonderlijk gememoreerd wordt uit 4 delen bestaat : dat raamwerk houdt niet meer in dan een gozer met Gullitpruik die als in een videoclipje- dit is nog veel goedkoper trouwens- semi tough over straat paradeert, halt houdt bij een huis, er binnen gaat en ontdekt dat het een heiligdom van Italopulp is met bijbehorende relikwieeen, verzameld door...Dardano Sacchetti in frak, die hier een regisseur moet voorstellen en "Gullit " die niet onder de indruk is van de spaghettigenrecinema, de schoonheid ervan moet leren. Dit doet Sacchetti door de cultuurbaar ko te slaan, vast te binden en eenmaal terug bij bewustzijn de proleet als straf te tracteren op 3 van de slechtste kortfilms ever.
De eerste gaat over een gozer die bij ...Stivaletti / mr. Sinister/ Satans pornoshop een opblaaspop bestelt, het ding blijkt tweedehands te zijn. En te kunnen squirten. Och ja, de pop is eigenlijk een ladyboy met een l*l in de vorm van een alien die een indrukwekkende ejaculatiecapaciteit heeft , zoals zijn ongelukkige eigenaar al snel ondervindt... die alienl*l uit een rubberen vagijn gekropen behoort tot het ranzigste wat ik ooit heb gezien, wat dat betreft mission accomplished.
Tweede episode gaat over een tas die blijkbaar geleend is van D. Cronenbergh en een beetje het gewelddadige , downie neefje van diens typemachines, zo leren we. Een tas die in het bezit komt van een stakker die in de schulden steekt bij...mafioso Renato Polselli ! Als buren heeft de ongelukkige...Sergio Bergonzelli en Joe d'Amato, die we heel even in beeld zien verschijnen en schreeuwen als boze buurmannen , ook de enigen die niet overdubd zijn hier.
Derde episode is een eerbetoon aan het legendarische antropophagus van zio Joe, met als verschil dat de serial killer/ monster hier zijn slachtoffers dood kan ruften, dit als gevolg van een strikt bruine bonen dieet. Zijn aanstaande slachtoffer- ene Ricky- echter lijdt aan het syndroom van Brandsteder, en beschouwt het monster eerder als een weldoener...helaas doet Eastman zelf niet mee, al leek het monster wel op hem en is er als eerbetoon ook een G. Eastman straat op het zgn. Griekse eiland waar alles zou spelen. En ja, ook het befaamde embryo is weer van de partij...hier uit de baarmoeder van Fulci's dochter geslingerd ! Rare familie wel. Geen Eastman, wel David Warbeck- voor italopulp tifosi toch een God - in ...drag. Als straf stierf hij niet lang na het maken van deze film, 1 van zijn laatste geloof ik.
Alle episodes worden onderbroken voor reclame, die wordt aangepezen door Groten als...Lucio Fulci, duidelijk ziek , aan wie de film ook is opgedragen.
Dit alles duurt amper 45 minuten, de VHS/ DVD-R heeft nog een coda: op het fantafilmfestival worden Fulci, Stivaletti en anderen geinterviewd , de braveriken doen net alsof ze de net gescreende pulp erg grappig en geweldig vonden. Als besluit hebben we een...priester die het hele project zegent !
Als devoot katholiek heb ik dus met een goed geweten gekeken, voor liefhebbers van kwaliteitscinema zal dat minder het geval zijn. Voor de diehardest trashbuffs only, dat lijkt me duidelijk.
Het geheel wordt trouwens auditief begeleid door death metal bandjes, vrienden van de makers en de meeste leden ervan ook met cameo's in de film.

Kan worden bekeken op VHS met dubs resp. DVD-R, dan wel direct of per pindakaas.

avatar van Shaky
pippo il buffone zegt:
Voor de diehardest trashbuffs only, dat lijkt me duidelijk.

Daar sluit ik me volledig bij aan. Dit is natuurlijk ongelooflijke troep, maar daar zit ook meteen de charme. De effecten zijn slecht, om van het acteerwerk nog maar te zwijgen. Er spreekt echter echte lol uit en deze film moet alles behalve ook maar een beetje serieus genomen worden. Het is verstand-op-nul en even 50 minuutjes pure pulp kijken. Cameo's van onder andere Lucio Fulci en Linnea Quigley.