Sing! Inge, Sing! (2011)

Alternatieve titels: The Shattered Dream of Inge Brandenburg | Sing! Inge, sing! Der Zerbrochene Traum der Inge Brandenburg | Sing! Inge, sing! - Das Schicksal der Deutschen Jazzsängerin Inge Brandenburg

Duitsland
Documentaire / Muziek

geregisseerd door Marc Boettcher
met Charly Antolini, Udo Jürgens en Fritz Rau

Opgegroeid onder moeilijke omstandigheden en vroeg gewend om op eigen benen te staan, wordt Inge Brandenburg plotseling in de late jaren 50 onthaald als beste Europese jazzzangeres, door het magazine Time vergeleken met Billie Holiday en op handen gedragen door alle muzikanten. Door de Duitse platenindustrie wordt zij echter afgedaan als schlagerzangeres. Dit was het lot in de jaren 50 en 60 van Inge Brandenburg, een tijd waarin in Duitsland geen plaats was voor zelfbewuste vrouwen, een vrouw met internationale dromen, met een dramatische stijl en de interpretatie van een geëmancipeerde volwassene. Beroemde collega's als Klaus Doldonger, Peter Herbolzheimer, Fritz Rau en Udo Jürgens beschrijven levendig de ongewone carrière van Inge Brandenburg.