More Than This: The Story of Roxy Music (2009)

Verenigd Koninkrijk
Documentaire / Muziek

geregisseerd door Bob Smeaton
met Bryan Ferry, Brian Eno en Phil Manzanera

Documentaire van Bob Smeaton over de Britse rockgroep Roxy Music. Met zijn unieke mix van avant-garde rock en een gepolijste stijl zette de band rond Brian Ferry en Brian Eno in het begin van de jaren ’70 de toon voor het tijdperk van de glamrock. De documentaire vertelt het verhaal van Roxy Music aan de hand van archiefbeelden en nieuwe interviews met de groepsleden Bryan Ferry, Phil Manzanera, Andy Mackay, Paul Thompson, Brian Eno en Eddie Jobson, en een aantal kroongetuigen en tijdgenoten. We volgen de evolutie van de groep door de jaren heen, van het prille begin, over de klassiekers in de jaren ’70, hun terugkeer in de jaren ’80 met een meer afgeborstelde stijl, het einde van de band in 1983 en de succesvolle comeback in de 21ste eeuw.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik hou wel van de documentaires van Eagle Rock Entertainment (oa Classic Albums) die steeds een duidelijk overzicht kunnen geven van een artiest en de invloeden die het had, versterkt door getuitenissen van de originele bandleden en oude beeldmateriaal. Dat geeft een geloofwaardig beeld en is niet zomaar de zoveelste rockjournalist die eens komt uitleggen waarom je die naam moet goed vinden.

Een documentaire is natuurlijk maar zo interessant als het onderwerp en de vraag is hoe ver een regisseur creatief kan omgaan met de film zonder af te wijken van de werkelijkheid. Daarom dat ik de documentaires van deze studio sterk vind. Muziek interesseert me sowieso en de makers werken met een gekende formule bij het maken van die documentaires die best wel werkt. Die stijl werd ook overgenomen door oa de reeks Belpop. Omdat het gewoon de beste manier is volgens mij om een artiest op een duidelijke manier weer te geven. Toch om een beeld te scheppen aan een breed publiek (van leek tot die hard fan) van een bekende artiest.

Dit soort documentaires wil ik gerust meer zien!

avatar van movie acteurs
Ik ben hier geïnteresseerd naar. Roxy Music was sowieso wel een hele goede band.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Zeker bekijken, het is echt wel de moeite!

avatar van movie acteurs
Deze docu verteld jammergenoeg niet heel veel uit over de albums zelf, maar goed.
Maar uiteindelijk toch wel een heel goede docu. Alleen voor de muziek fragmenten van deze gewoon absurd goeie band is het al veel punten waard. Er worden dingen geshowt uit de mooiste en beste tijd van rock. Of gewoon de beste tijd van Roxy Music. Dit is een docu waar op een mooie manier wordt terug gekeken naar al het geweldige werk. Ferry en co. mogen blij zijn dat er een docu van hun gemaakt werd. Want deze docu was op de band zelf gericht en niet alleen zo zeer op Bryan Ferry. Ik ben zeker eens met het eerste bericht.
Het enige wat ik jammer vond was dat Bono soms even in beeld kwam .Als ik van een persoon zware kramp krijg .......... . De korte speelduur vond ik ook jammerlijk want er had misschien nog iets meer gekund. Laten we het zo zeggen: ik had liever "More Than This"
4,0.

avatar van adso
Prima band, slechte doc of komt dat omdat de Canvas versie maar zo’n 50 min. duurde?

avatar van Capablanca
Aardige documentaire, zeker als je er met de nodige nostalgie naar kunt kijken.

Mooie documentaire over een groep waar ik niet echt fan van was.
Maar toch hebben ze veel betekend voor de pop en rock in de jaren 70 en 80 vooral.