Récréations (1998)

Frankrijk
Documentaire

geregisseerd door Claire Simon

Claire Simon observeert peuters die spelen op een speelplaats van een kindertuin in Parijs. De kinderen gaan helemaal op in hun spel en merken de camera's niet eens op. Soms zijn ze lief voor elkaar, maar het volgende moment kent hun wreedheid geen grenzen. En toch blijft alles uiterst onschuldig. Hun spel wordt enkel onderbroken door de schoolbel. Angst, liefde, verdriet, hebzucht, concurrentiestrijd, alle emoties uit het dagelijkse leven van een volwassene vinden we terug in deze kinderwereld, maar dan zonder complexen en onberedeneerd. Het springen over een bank kan een even huiveringwekkende en uitputtende strijd zijn als het beklimmen van de Everest. Simon slaagt erin om, met veel close-up-opnamen, deze kinderwereld op pellicule te vangen. Ze laat ons deel uitmaken van dit universum, een levensstadium dat we allemaal doorgemaakt hebben, maar al lang vergeten zijn.