Claude Lelouch, On S'Aimera (2007)

Alternatieve titels: Portret van Claude Lelouch | Filmregisseur Claude Lelouch

Frankrijk
Documentaire

geregisseerd door Stéphane Krausz
met Claude Lelouch en de stem van Anouk Aimée

De Franse regisseur Claude Lelouch was pas 28 jaar toen hij in 1966 twee Oscars won voor zijn romantisch drama 'Un Homme et une Femme' met in de hoofdrol Anouk Aimée. Na dit vroege succes heeft de carrière van de regisseur van onder meer 'Les Uns et les Autres' vele ups en downs gekend, maar daar hebben zijn vechtlust en ambitie nooit onder geleden.

avatar van Jesper187
Te zien op Uitzending Gemist, of via Holland Doc.

Je mooiste jaren zijn de jaren die nog komen
Een uitspraak die in elke film van deze regisseur verwerkt schijnt te zijn.

Dit is tevens een docu over het ‘follow your dreams’ principe, over een man die niet opgaf en zijn passie volgde: film maken ('de zevende kunst'). De weg verliep via geflopte films, videoclips (avant la lettre!) en terug naar films maken, met een verrijking vanwege zijn ervaringen met muziek. Een man die film én muziek begrijpt. Hij ziet het onderdeel muziek zelfs als een te casten acteur, nog voordat de acteurs zelf en de beelden erbij komen, bijzonder.

Een nog steeds erg levenslustige man die zijn passie volgt en daardoor inspirerend is. Een man met een diepe interesse in het leven zelf en met een zeer opmerkzame blik. Hij geeft een goed beeld weer, over wat een kunstenaar is en wat deze beweegt.

Opvallend in deze docu vond ik een zeer prettige vrouwelijke voice-over (naast de stem van Claude zelf) en een heel afwisselende montage van interview, locaties, filmfragmenten, beelden van opname en regie en beelden uit het verleden (prijsuitreikingen, familie, etc). Ook zijn er prettige muziekjes onder de beelden gemonteerd.

Een must-see voor eenieder die meer inzicht wenst in film, met daarbij een interessante persoonlijke blik op liefde en leven, door de ogen van Claude LeLouch.

Nu al verhoogd naar 4.5. Ik vind het een enorm goede documentaire!