Beyond Wiseguys: Italian Americans & the Movies (2008)

Alternatieve titel: Meer dan Maffiosi - Italianen in de Hollywoodfilm

Documentaire

geregisseerd door Steven Fischler
met Martin Scorsese, Ben Gazzara en Spike Lee

Acteurs van Italiaanse afkomst hebben vanaf het begin een belangrijke rol gespeeld in de filmindustrie van Hollywood. Vaak was er maar één soort rol voor hen beschikbaar: die van de meedogenloze maffioso. Pas in de jaren zeventig van de vorige eeuw kregen Italianen meer genuanceerde rollen. In deze documentaire vertellen acteurs en regisseurs als Isabella Rosselini, John Turtorro, Marisa Tomei, Susan Sarandon en Martin Scorsese, aan de hand van filmclips, over hun Italiaanse roots en hun liefde voor cinema.

avatar van Jesper187
Was te zien op Uitzending Gemist. Nu in ieder geval nog op Youtube: 1, 2, 3, 4, 5.