• 8.293.913 stemmen

Alternatieve titels: Captain Dabac / Kapitán Dabač

Oorsprong: Tsjechoslowakije

Geregisseerd door: Palo Bielik

Met onder meer: Ladislav Chudík, Elo Romančík en Hilda Augustovičová

IMDb beoordeling: 6,8 (67)

Oorspronkelijke taal: Slowaaks

Plot Kapitán Dabac

Kaptein Daba? strijdt als officier in het Slowaakse leger samen met de Duitsers. Tijdens de gevechten in de Oekraïne begint hij door persoonlijke tragedies de gruwel van het facisme in te zien en hij besluit te deserteren. Hij wordt gepakt en ontsnapt vervolgens, waarna hij zich aansluit bij de partisanen in Slowakije. Maar ook daar kan hij niet aarden.

Kapitán Vlado Dabač

Paľo Dabač

Bórikova vnučka

avatar van Baggerman

Baggerman

Niet de beste Slowaakse oorlogfilm uit de reeks, maar zeer zeker bekijkenswaardig. De held hier is iemand die constant dronken is en als Slowaaks militair begint aan de zijde van de Nazi's, maar die al gauw walgt van hun praktijken en niet meer tegen mede-Slaven (de Oekraïners) wil vechten. Als hij switcht van kant, wordt hij door de partizanen met zowel wantrouwen als bewondering bejegend.

Sowieso een plot wat we niet al te vaak zien en daardoor interessant. We zien hier eigenlijk niet zoveel films uit landen die de asmogendheden welgevallig waren en van hoe het in die landen tijdens en na de Tweede Wereldoorlog er aan toe ging weten we (of in ieder geval: ik) niet veel. Nu blijft het natuurlijk altijd de vraag in hoeverre de films van die tijd (achter het IJzeren Gordijn) objectief zijn, maar veel andere keuze hebben we niet! We krijgen in ieder geval een beeld hoe het zou kunnen geweest zijn voor gewone mensen.

Bielik heeft flink uit mogen pakken met requisieten en decors en dat maakt de film leuk om te bekijken. Bevat ook zeker spectaculaire beelden (de crashende vrachtwagens! ). Ladislav Chudík (Kapitan Dabac, leeft trouwens tot mijn verbazing nog! ) overacteert wel teveel, maar de rest van de cast doet het prima.

Weer een prima film van de SFU, chapeau! Wat een mooie reeks hebben ze uitgebracht en voor wat een fijne prijzen verkrijgbaar!