Le Avventure di Mandrin (1952)

Alternatieve titel: Don Juan's Night of Love

Italië / Frankrijk
Avontuur

geregisseerd door Mario Soldati
met Raf Vallone, Jacques Castelot en Silvana Pampanini

De Franse volksheld Mandrin organiseert een groep struikrovers en andere outlaws om onderdrukking en uitbuiting in een Spaans hertogdom te bevechten. Hij wordt gevangen genomen en veroordeeld tot de strop. Het feit dat de markiezin van Maubricourt gecharmeerd van hem is, zou zijn redding kunnen betekenen.

Hij heeft echt bestaan : Mandrin ( 1725-1755 )....zijn wederwaardigheden zijn vaker verfilmd, en hebben volgens de immer prozaïsche historici weinig te maken met de realiteit. Deze droogstoppels vertellen ons dat Mandrin een doorsnee spitsboefje was dat puur voor eigen gewin smokkelde en verre van een Robin Hood.
à propos : zijn er hier historici of topografen die me kunnen vertellen welk Spaans hertogdom hierboven bedoeld wordt ? Mijn kennis schiet weer eens te kort, want ik dacht altijd dat de Dauphiné in de Alpen lag, richting Italiaanse grens...waar de film dus ook speelt aangezien de historische Mandrin in die contreien actief was. Logischerwijs dus een Frans- Italiaanse co-productie, overwegend het laatste. De Piemontese kant van de grens is dan ook duidelijk de goede, en de helden worden vertolkt door Italianen.
Meer bepaald de toen zeer populaire Vallone als de eponieme held, en de toen nog populairder Pampanini als zijn grote liefde , de herbergierster Rosetta. Die krijgt echter concurrentie van markiezin de huppeldepup/ Philippe ( ook niet verkeerd onder die pruik ), die in Versailles vernomen heeft over de koene held en dit alfa mannetje wel eens van dichtbij wil zien.
Het betreft hier een semi swashbuckler van het soort waar de in ongenade gevallen ex- auteur Soldati toen noodgedwongen patent op had. Waarbij moet worden aangetekend dat de titel zoals we die kunnen lezen op de "originele " poster niet eens ontoepasselijk is, en Mandrin hier eerder een Casanova dan een Dick Turpin voorstelt. Het is dan ook geen film die ik de liefhebbers van ouwe avonturenfilms zou aanraden, erg oubollige pogingen tot humor ook.
Opmerkelijk genoeg werd het scenario voor de film geschreven door de toch gekende en serieuze romancier Giorgio Bassani.
Score van Nascimbene, maar voornaamste muzikale inbreng via een rolletje voor Bariton Rebagliati die diegetisch enkele soli ten gehore mag brengen.