Mademoiselle Drot (2010)

Alternatieve titel: Miss Drot

Frankrijk

geregisseerd door Christian Carter en Christian Faure
met Louise Monot, Mélanie Bernier en Michaël Cohen

1938. Bénédicte Drot de Fézinzac, een jonge aristocrate, bevalt van een buitenechtelijk dochtertje. Het kind is het resultaat van een verkrachting. Het meisje wordt in een weeshuis geplaatst en Bénédicte wordt het huis uitgezet. Ze vindt werk als gouvernante bij een echtpaar uit hoge Parijse kringen, aan wie ze niets over haar situatie vertelt...

avatar van Darbie
Aan deze film is ongetwijfeld veel zorg en aandacht besteed; qua kleding, manier van filmen, decors, entourage etcetera. Maar het ziet er ook te gladjes uit, te mooi, te namaak en daardoor blijft het als geheel inhoudelijk te veel op afstand waardoor het voor mij onmogelijk werd me echt in te leven in het verhaal van Mademoiselle Drot.

Een kwaal waar te veel Franse films van de afgelopen jaren aan lijden. En dat is jammer.

Louise Monot is uitstekend als verbitterde vrouw die uit de pijn van de oorlog die haar en haar omgeving treft de kracht put om zin aan haar leven te geven.
Misschien wat melodramatisch aandoend maar toch ook echt gevoelig, met zorg gefilmd en begeleid met passende muziek die het treurige van het gebeuren knap onderlijnt.