Hitler vor Gericht (2009)

Alternatieve titel: Hitler vor Gericht - Der Hitler Prozess 1924

Duitsland

geregisseerd door Bernd Fischerauer
met Johannes Zirner, Peter Fricke en George Meyer-Goll

1 April 1924. Onder het gejuich van het publiek wordt een van de meest gedenkwaardige inschattingsfouten in de Duitse geschiedenis aangekondigd: Adolf Hitler wordt na de bloedige poging tot staatsgreep van 9 november 1923, tot slechts vijf jaar gevangenis veroordeeld wegens hoogverraad. Zelfs voor die tijd is dit een duidelijke schending van de wet. Een reden voor deze schandelijke uitspraak was de bewuste aanstelling van de rechts-conservatieve rechter George Neithardt. Die was er echter niet om Hitler te beschermen, maar om de betrokkenheid van hoge regeringsfunctionarissen te verbergen. Een vals spel, waarin Hitler meer de joker was dan koning.