Nemuri Kyôshirô: Mashôken (1965)

Alternatieve titels: Sleepy Eyes of Death: Sword of Satan | The Mysterious Sword of Kyoshiro Nemuri | Nemuri Kyoshiro: Devilish Sword

Japan
Avontuur / Drama

geregisseerd door Kimiyoshi Yasuda
met Raizô Ichikawa, Michiko Saga en Machiko Hasegawa

Op een regenachtige dag wordt Nemuri benaderd door een vrouw die eist dat hij haar koopt voor de nacht. Nemuri gaat mee naar haar huis om daar te ontdekken dat ze een Noh masker draagt. Hij verplicht de vrouw om het masker af te doen maar de vrouw wil dit alleen maar doen als hij naar haar verhaal luistert. Nemuri besluit te luisteren maar wanneer hij na afloop niet ontroerd is door haar verhaal, verlaat hij haar en gaat weer zijn eigen weg. De vrouw pleegt niet lang daarna zelfmoord en noemt Nemuri als haar wettige erfgenaam in haar testament. Ze laat een 5-jarig zoontje na en Nemuri, getroffen door schuldgevoel, zweert dat hij er alles aan zal doen om de kleine jongen op te voeden. Dat blijkt moeilijker gezegd dan gedaan...