Jitsuroku Onna Kanbetsusho: Sei-Jigoku (1975)

Alternatieve titels: True Story of a Woman in Jail | Sex Hell

Japan
Misdaad / Erotiek

geregisseerd door Kôyû Ohara
met Hitomi Kozue, Meika Seri en Maya Hiromi

Een groep jonge vrouwen belandt in een gevangenis voor jeugdige delinquenten. Zodra ze binnen zijn worden ze vernederd en behandeld als het "nieuwe vlees" door de bendes. Mayumi is ook een nieuwe gevangene, maar met een mysterieus verleden. Zij komt voor zichzelf op en vecht terug. Ze is haast onaantastbaar en bereidt een plan voor om te ontsnappen en zich te revancheren op de mannen die verantwoordelijk zijn voor haar opsluiting.

Deze week verschenen op Impulse (R1)

avatar van beavis
ik had wat pakketjes net in mijn brievenbus, wellicht zittie er al tussen!

Er was ook nog een tweede release met deze - die heb ik nog niet toegevoegd, omdat de titel me ontschoten was. Iets uit de 80-er Jaren - leek me op het eerste gezicht minder "essentieel".

inderdaad

Malick
Is dit nu een goed voorbeeld van een Woman in Prison-films?

avatar van beavis
Of het een goed voorbeeld is weet ik nog niet, maar deze staat met beide benen stevig in dit exploitation genre inderdaad. Beste voorbeelden zijn waarschijnlijk toch een aantal Jess Franco films; 99 Mujeres (1969) is beroemd (vooral door de verschijning van Rosalba Neri volgens mij, wel de meest sexy rol in haar carriere denk ik, zeker gaan zien! ), maar Frauen für Zellenblock 9 (1977) vond ik beter.
In Japan en Hong-Kong werd dit soort genre werk overigens toch ook behoorlijk goed gedaan en Nu Ji Zhong Ying (1973) is wellicht zelfs de beste in het genre die ik tot nu toe zag.

Ook beroemd zijn de films die Corman en Hill in de Fillipijnen maakte... maar daar ben ik nog steeds niet aan toe gekomen, lijken me desondanks essentieel en erg leuk.

nog een edit (al duidelijk te lang niet meer in dit genre hoekje gekeken): uiteraard is Joshuu 701-gô: Sasori (1972) de beste WIP film die ik tot nu toe zag, maar die is zó stijlvol dat het in mijn gedachte niet eens te boek staat als exploitation "rommel"

Malick
Bedankt, voor de informatie. Heb er zo te zien nog niets van gezien en het is nog maar de vraag of ik dat zou willen. Heb deze box hier in de DVD-kast staan maar die heb ik ooit eens in een vlaag van verstandsbijstering aangeschaft. Maar als ik zo verder lees dan heeft het ook wat overlappingen met dit (Japans) subgenre. Oh, en die paar films die ik zag van Jesus Franco waren niet al best.

Misschien moet jij als expert maar een topic aanmaken over de Woman in Prison-films. Zullen genoeg liefhebbers hier rondlopen.

avatar van zombie
The Big Bird Cage en The Big Doll House zijn wat mij betreft de leukere uit het genre (De corman en Hill films waar beavis op doelt en beide met Pam Grier en Sid Haig). Maar het probleem met het genre is dat er weinig variatie in zit. Ken je er twee dan ken je ze ongeveer allemaal wel...Mocht je je vervelen dan zijn er onder andere ook nog Chain Gang Women, Women in Cages, Bamboo House of Dolls, Caged Heat, Bare Behind Bars, Violence in a Womens Prison en Black Mama, White Mama.
(ik ben ook wel benieuwd naar deze Sex Hell)

de sequel komt ook binnenkort uit op hetzelfde regio 1 DVD label

avatar van zombie
Zoals te verwachten viel gaat deze net iets verder dan de gemiddelde Women-in-prison flick, zoals de nieuwe gevangene die in haar gezicht wordt geürineerd.
Maar het is vooral de toffe muziek van de Downtown Boogie Woogie Band die voor een fijne sfeer zorgt.

Ik val zeker buiten de boot van de liefhebbers hier, maar ik vond er niet veel aan. Voor een helder gestructureerd verhaal moet je niet bij deze film zijn en al evenmin voor enige karakterinvulling of acteerprestaties. Had meestentijds dan ook geen idee waar ik naar zat te kijken. Vond het allemaal nogal tam. Weinig seks (ook niet tussen de vrouwen onderling), weinig geweld en het bloot was ook niet overdadig. Oké, er was een catfight, maar geen blote. Ga Joshuu 701 - gô: Sasori maar eens proberen.