Lotte ja Kuukivi Saladus (2011)

Alternatieve titels: Lotte and the Moonstone Secret | Lotte en de Maansteen

Estland / Litouwen
Animatie / Familie

geregisseerd door Heiki Ernits en Janno Põldma
met de stemmen van Evelin Pang, Margus Tabor en Lembit Ulfsak

Telkens als Lotte naar de maan kijkt vraagt ze zich af wie er zou kunnen wonen. Op een nacht trachten twee kleine figuren met capuchon een magische steen te stelen, die Lotte's oom ooit meebracht van een reis naar de bergen. Lotte voorkomt de diefstal en ontdekt daarbij dat de steen mysterieuze krachten bezit. De mensen die met haar oom meereisden, bezitten ook stenen als deze. Vastbesloten om tot op de bodem te gaan van het mysterie, overtuigt Lotte haar oom om haar te vergezellen op een avontuurlijke expeditie. Een hopeloos verliefde muzikant lijkt maar het minste van de problemen die Lotte en haar oom moeten overwinnen, want er zitten hen bonte figuren op de hielen. De stenen behoren hen toe, en zij moeten deze terugbrengen voor de maan nog éénmaal ondergaat.

Vanaf 11 oktober in de bioscoop (Twin Film)

Trailer (YouTube)

avatar van Mug
Mug
Leuke animatiefilm voor het piepjonge publiek. Ware het niet dat de film vol spitsvondigheden zit en een bonte stoet van karakters en gebeurtenissen herbergt. Zo'n welhaast mistroostige scene in een dansschool kan alleen maar ontspruiten uit de gedachten van Oost-Europeanen. Om nog maar te zwijgen van het lot van de oh zo verliefde drummer. Haast een ode aan de klassieke literatuur. Oftewel, genoeg te beleven voor de wat oudere kijker.

Moet nodig eens meer gaan zien van Heiki Ernits, die trouw blijft aan zijn animatiestijl en dierenkarakters.