Mil Máscaras (1969)

Mexico
Actie / Avontuur

geregisseerd door Jaime Salvador
met Mil Máscaras, Malú Reyes en Dagoberto Rodríguez

De Mexicaanse worstelaar Mil Máscaras is beroemd in heel Mexico. Hij is naast het vervullen van de belangrijke functie van professionele vechtmachine zijn, ook nog eens een superheld. De gemaskerde spierbundel heeft een heus vliegtuig tot zijn beschikking en heeft nauwe banden met justitie om de wet te kunnen handhaven. Hij is vastberaden in zijn gevecht tegen de criminaliteit. Zelfs wanneer 'Frankenstein' op zijn pad komt wijkt hij niet. Niemand kent echter de ware identiteit van de held.

Hij bestond nog niet op het doek : mil mascaras....deze film uit 66 bracht daar verandering in en net als zijn collega's Santo en BD werd hij het middelpunt van een hele LL saga. Het verschil met de andere 2 is echter dat MM tijdens zijn filmcarrière nog actief was als topluchador, en hij was ook veel jonger - een jaar of 25 resp. 20 zelfs- dan zijn buddies. Dattie pas 24 was en een atleet op zijn toppunt, was hem ook af te zien.
Dat hij als laatste van de 3 LL helden op doek debuteerde terwijl het genrestramien reeds was gevormd leidde er ook toe dat hij in zijn eerste film reeds werd voorzien van een eigen mythologie in een procédé dat geinspireerd lijkt door santo's ERDC, we krijgen dus meteen achtergrondinfo over de wording van de Held.
De Scheppingsmythe is zoals dat bij dergelijke verhalen hoort tamelijk bizar te noemen : we leren dat MM tijdens de oorlog ( hij werd ook echt geboren in 42 ) werd geadopteerd door 4 pleegvaders, gerenommeerde wetenschappers die een oorlogswees na bombardementen hebben opgepikt . Dit weesje zal vervolgens worden geprepareerd tot strijder voor de Gerechtigheid en de Vrede ...de selectieprocedure was gründlich, als ik het goed heb begrepen moet MM een Duits oorlogsweesje zijn geweest, afgaande ook op de namen van zijn pleegvaders...maar vergeten en vergeven
Na een toevallige zwengel aan de wereldbol wordt besloten dat MM's actieterrein Mexico zal worden, en zien we hem voor het eerst in actie in zijn befaamde vliegtuigje. Na het Mythologische begin raken we echter verzeild in een naar LL begrippen zeer aardse intrige, die wederom geript lijkt te zijn uit ERDC. Ditmaal echter is het die LL wereld zelf die in de greep is van een boze manipulator die via zijn thugs in de ring- onder wie de onvermijdelijke Oses- een terreurbewind voert , niet terugdeinzend voor ontvoering of moord...MM echter zal een eind maken aan het schrikbewind van deze door Dagoberto Rodriguez gespeelde onverlaat, ene Julio Coll. De vermelding van Frankenstein hierboven lijkt me wat overdreven, Oses is veel vaker in beeld dan deze Collina look a like die amper 5 minuten screentime heeft, zoals meestal in dit soort films.
In feite is het hele verhaal slechts een kapstok om MM's prowess te demonstreren en een wat saaiige aaneenschakeling van kloppartijen en LL sequenties, met een weinig verrassende winnaar. Op het eind herhaalt MM voor de zekerheid zijn vredes- en gerechtigheid boodschap.
Geen SF, fantasy of horror elementen , wel de genreconforme let's do the twist intermezzi. Nogal mainstream in feite, dit begin van wat uiteindelijk toch weer een extreem bizarre cyclus zou worden, gelukkig.
De score in deze 80 minuten durende film was een opzichtige Batman rip-off, ook in andere films gebruikt.