• 8.294.202 stemmen

Documentaire | 75 minuten

Genre: Documentaire

Oorsprong: België

Geregisseerd door: Lieven Corthouts

IMDb beoordeling: 8,0 (14)

Plot Little Heaven

"The wonderful story of a special orphanage in Addis Ababa, Ethiopia"

De kinderen van het Ethiopische weeshuis Little Heaven krijgen op hun dertiende te horen dat ze hiv hebben. Dat betekent echter niet dat ze bij de pakken neer gaan zitten. Bij vlagen lijkt het een gewone schoolklas: als ze op de binnenplaats van het weeshuis ravotten of lol maken op hun stapelbedden. Maar zorgeloos zijn de kinderen allerminst. Het verhaal van Lydia staat centraal in deze documentaire. De maker volgt haar in de aanloop naar een belangrijk schoolexamen. Zullen Lydia's cijfers hoog genoeg zijn om toegang te krijgen tot een betere school? Via dagboekfragmenten maakt ze ons deelgenoot van haar dagelijkse zorgen.

avatar van kimberlyVD

kimberlyVD

Het hartvormige symbool op de poster is de tattoo van m'n vader... Jep, echt waar!

Voor mij persoonlijk niet zomaar een docu vermits wij (ik en m'n ouders) elk jaar minstens één maal deze kinderen gaan bezoeken in Ethiopië. Zussen en broers, zo zou ik ze zelfs durven noemen. In ons huis kan je onmogelijk naast hun vele foto's kijken. Het verhaal achter dit werkje is alleszins dus al enorm enorm aangrijpend.

En Lieven Corthouts heeft dit alles geweldig in beeld gebracht. Zelfs met weinig woorden weet hij elke emotie prachtig over te brengen op het scherm. En dat zonder medelijden te willen opwekken. Nee, gewoon door het verhaal te vertellen. Eigenlijk is het moeilijk om hier een deftige recensie over te schrijven. Gewoon zien dit... En wedden dat je het moeilijk droog kan houden?

En geloof me, stuk voor stuk geweldige kinderen zijn dit... Met elk een schrijnend verhaal.

avatar van kimberlyVD

kimberlyVD

Lydia, het meisje waarover deze docu eigenlijk gaat, is helaas enkele dagen geleden overleden.

Ze was al enkele jaren fel verzwakt maar ging toch dag na dag dapper en 'vrolijk' door het leven.

Normaal gezien zou de hele groep de film aan het einde van hun schooljaar mogen bekijken maar jammer genoeg heeft ze dus nu haar eigen film niet meer kunnen zien...

Slaapzacht lieve Lydia...