Comme chez Soi (2011)

Frankrijk

geregisseerd door Lorenzo Gabriele
met Elise Tielrooy, Philippe Lefebvre en Shemss Audat

Cécile, Marc en hun kinderen hebben hun huis voor de vakantieperiode geruild tegen een appartement in Istanboel. Door onvoorziene omstandigheden moeten ze hun reis annuleren, maar ze kunnen de Turkse familie niet tijdig verwittigen. Beide families zijn dus genoodzaakt een tijdje onder hetzelfde dak te wonen. Een botsing van twee werelden, hoewel ze gaandeweg de rijkdom van elkaars cultuur ontdekken en respecteren...

Een vervelende situatie wordt heel luchtig uitgewerkt en vermits de Fransen ook houden van ondeugende romantiek, komt ook dat, als bijkomende complicatie, er grandioos en vrolijk bij.
Ondertussen hebt u begrepen : een komedie, zonder pretentie maar al bij al geslaagd en dus genietbaar.