• 8.298.727 stemmen

Les Trois Disparitions de Soad Hosni (2011)

Documentaire | 70 minuten
Nog geen stemmen

Genre: Documentaire

Alternatieve titel: The Three Disappearances of Soad Hosni

Oorsprong: Libanon

Geregisseerd door: Rania Stephan

Met onder meer: en Soad Hosny

IMDb beoordeling: 6,9 (32)

Oorspronkelijke taal: Frans

Plot Les Trois Disparitions de Soad Hosni

De Egyptische Soad Hosni werd geboren in 1943 en stierf door zelfmoord in 2001. Hosni, een van de meest gevierde Arabische actrices, speelde in 82 speelfilms. Regisseur Rania Stephan reconstrueerde haar leven, uitsluitend met fragmenten op VHS van films waarin Hosni schitterde. De film is verdeeld in drie actes, een proloog en epiloog, en vertelt niet alleen het levensverhaal van de veelzijdige filmster, maar ook van de Egyptische cinema en maatschappij. In het eerste deel zien we de actrice zingen en dansen, en een vrolijk samenzijn van jongens, meisjes en familie. In het tweede deel zien we Hosni, die in werkelijkheid talloze relaties had, als begeerde vrouw in soms complexe verhoudingen. Acte drie loopt parallel aan een veranderende sfeer in de samenleving: er is geweld tegen en onderdrukking van de vrouw.

Zichzelf (archiefmateriaal)

avatar van Malick

Malick

Exclusief in EYE: E*Cinema: Experimenteel, Essentieel, Energiek, Extreem, Enerverend, Explosief.

E*Cinema is een cross-over tussen film en andere kunstvormen en daagt je uit om op zoek te gaan naar de grenzen van de genres, van de waarneming, of van het medium zelf. In het nieuwe gebouw van EYE is E*Cinema uitgebreid. We verkennen nieuwe filmische horizonten door te experimenteren met presentatievormen. Experimentele films worden voorzien van nieuwe (geïmproviseerde) muziek. Afhankelijk van het soort voorstelling is er een dansvoorstelling, een theatrale monoloog, performance, vj, of een maker geeft een masterclass over zijn werk.

Binnen E*Cinema staan verschillende thema’s, stijlen, kunstenaars en filmmakers centraal. Van experimentele films die de actualiteit opzoeken, aansluiten bij de tentoonstelling tot studentenfilms, nationale/internationale premières en experimentele filmklassiekers.

E*Cinema is onderverdeeld in E*cinema Special en E*Cinema Première. In september wordt E*Cinema nog aangevuld met voorstellingen in samenwerking met academies en universiteiten. Daarover volgt in de zomer meer informatie.

E*Cinema Special sluit aan bij de EYE-tentoonstelling of biedt verdieping bij de actualiteiten binnen de kunst of maatschappij. Deze Specials kunnen meerdere dagen duren en bevatten naast film ook lezingen, debatten en performances.

Nieuw talent wordt gesignaleerd in E*Cinema Première, met internationale en Nederlandse premières en veel nieuw werk uit festivalland.

Verwacht in juni: o.a. The Artist is Present- een documentaire over kunstenares Marina Abramovic. Q&A na afloop met Marina Abramovic. De Nederlandse première van Matthew Barney's De Lama Lamina (2009) en een marathonvertoning van The Cremaster Cycle.

Ben blij dat ik niet in Amsterdam woon anders vertoefde ik vrijwel iedere avond / weekend in het EYE.