• 8.480.392 stemmen

With Great Power: The Stan Lee Story (2010)

Documentaire | 80 minuten

Genre: Documentaire

Geregisseerd door: Terry Dougas, Nikki Frakes en Will Hess

Met onder meer: Stan Lee

Plot With Great Power: The Stan Lee Story

"The Incredible Story Behind the REAL Supehero"

Comiclegende Stan Lee, geboren in 1922 in New York, groeide op in armoede tijdens de depressiejaren. In 1939 trad hij als jongste bediende in dienst bij Timely Comics, waar hij op zijn achttiende (!) debuteerde als schrijver van een episode van de door Jack Kirby getekende Captain America-reeks. Het was het begin van een enerverende carrière die pas tot ware bloei zou komen toen Lee vanaf 1960 voor Marvel Comics de eerste echte serieuze concurrenten van DC Comics’ Batman en Superman bedacht. The Fantastic Four, Spider-Man, X-Men, The Hulk, Iron Man - kunnen we ons een tijd heugen zónder deze mythische helden? De documentaire With Great Power neemt de kijker mee op een reis door Lee’s lange leven.

imageimageimageimageimage

22/04/2012 - 12:10 Kriterion 3

23/04/2012 - 16:10 Kriterion 3

avatar van John Milton

John Milton

helemaal niet onaardig, veel interessante achtergrondinfo en scènes bij Stan Lee thuis maar ook de ontwikkeling van comics als maatschappelijk fenomeen passeert de revue. Snel gemonteerd en de momenten dat comics zelf in beeld zijn hebben een soort geupgrade Ken Burns effect waarbij niet alleen gepand en gezoomd wordt maar waarbij de comics zelf ook 'tot leven komen', wat er vooral in het begin erg leuk uitziet. Nadeel hiervan is dat het het beeld soms vrij druk is en er soms te weinig rustmomenten zijn. De camera komt pas weer tot stilstand als er een gezicht in beeld is.

De Talking Heads gedeeltes van celebs die hun mening geven worden net binnen de perken gehouden, al interesseert het mij niet wat Kirsten Dunst van de psychologische ontwikkeling van comic book characters in de jaren '60 vind. What do you know about it? Gelukkig blijven dat soort momenten beperkt en hebben veel mensen wel leuke toevoegingen zonder zich op vlakken te begeven waar ze niet echt verstand van hebben. Nicholas Cage, de comic nerd van Hollywood bij uitstek, had wat dat betreft wat vaker in beeld mogen komen. Beetje jammer van het textje ''Nicholas Cage, actor: Ghost Rider'', maar goed... Hij heeft het aan zichzelf te danken.

Het is voornamelijk een uniek kijkje in het leven van Stan Lee, toen en nu, waarna de gedachte achterblijft wat een fantastisch mooie vent dit is.

avatar van namingway24

namingway24

Mijn eerste comic-ervaring was meen ik een Wolverine-comic van Junior Press (nummer 21), en sindsdien ben ik een vervente comic-en graphic novel lezer. Maar ik moet zeggen dat ik niets van Stan Lee afwist; ik weet dat hij een absolute levende legende is binnen de comic-wereld, maar dat was het dan ook wel.

Dit was dan ook een ontzettend interessante documentaire die het naast Lee's carrière ook oppervlakkig over zijn privéleven had. Dat levert leuke scènes op tussen Lee en zijn vrouw, misschien wel de leukste van de docu. Prachtig ook om oude beelden van Stan te zien, en om wat bekende namen als Nic Cage de revue te zien passeren.

Verder waren de graphics ook mooi verzorgd met al die bewegende comics en vloog de documentaire binnen een mum van tijd voorbij. Mooi dat de man er nog is, en dat hij nog vele jaren actief mag blijven.