• 8.297.875 stemmen

München 72 - Das Attentat (2012)

Misdaad / Drama | 90 minuten

Genre: Misdaad / Drama

Alternatieve titel: München '72

Oorsprong: Duitsland

Geregisseerd door: Dror Zahavi

Met onder meer: Shredi Jabarin en Stephan Grossmann

IMDb beoordeling: 6,4 (215)

Oorspronkelijke taal: Duits

Plot München 72 - Das Attentat

De Olympische Spelen van 1972 zouden een vriendschappelijk en sportief hoogtepunt zijn voor alle naties. Maar ze eindigden door de gijzeling van de Israëlische atleten als een tragedie. De aanslag (Das Attentat) in München betekent het 'uur nul' van het internationale terrorisme. Munchen 1972: een open geest, eenvoudig en gratis. Maar dan gebeurt het ondenkbare. In de vroege ochtend van 5 september bestormen Palestijnse terroristen het Olympische dorp en dringen binnen in de kwartieren van de Israêlische delegatie. Pas kort nadien vinden veiligheidstroepen een eerste dode Israëli. De rest van het team bevindt zich in de handen van mannen, die openlijk niets te verliezen hebben. Als de aanvoerder van de terreurcommando's naar een onderhandelingspartner vraagt, meldt zich de jonge politieagente Anna Gerbers - die oorspronkelijk als steward naar de Spelen kwam - zich vrijwillig aan...

Michael Bruckner

Dieter Waldner

Bruno Merk

Ulrich Wegener

André Spitzer

Hans Dietrich Genscher

Walther Tröger

stinissen (crew films & series)

Redelijke verfilming van de aanslag op het Olympische dorp in '72 in München. Niet zo goed als Munich (2005) en zeker niet zo goed als 21 Hours at Munich (1976) maar voor een tv-productie meer dan inorde.

Tarkus

Prima verfilming van de dramatische gebeurtenissen tijdens de Olympische Spelen te München in 1972.

Hoewel ik destijds zelf amper 14 jaar was kan ik me de gebeurtenissen nog zeer goed herinneren.

Deze film toont wel goed hoe het allemaal in zijn werk is gegaan en het siert de Duitsers wel dat ze in een Duitse productie ook toegeven dat de politie destijds grove fouten heeft gemaakt hoe ze de zaak heeft behandeld, en ze evenveel schuld hebben aan de dood van de gijzelaars als dat de gijzelnemers dat hebben.

Puur informatief is dit een goede film, dus verwacht hier geen spektakel, geen spionage of geheime agenten, dit is geen amusementsfilm, maar de feiten.

Knap stukje Duitse cinema weer !!!

avatar van Hans Gruber

Hans Gruber

Deze week voor het eerst gezien. Hoewel je weet wat er gebeurd is en hoe het afloopt blijft de film toch spannend. De onkunde van de Duitse politie wordt echt goed blootgelegd. Prima stukje Duitse degelijkheid qua film. Wrang is het ook dat één van de hoofdpersonen eigenlijk bij zijn zieke kind wil blijven in Amsterdam maar door zijn vrouw gepusht wordt om terug te gaan naar München. En juist hij overleeft de gijzeling niet. Dit drama is mooi verfilmd. Al met al 4 sterren waard.