Le Jardin des Plantes (1994)

Alternatieve titel: Tales from the Zoo

Frankrijk / Hongarije / Duitsland

geregisseerd door Philippe de Broca
met Claude Rich, Salomé Stévenin en Rose Thiéry

In de lente van 1944 houdt Fernand Bonnard zich rustig bezig met zijn plantjes en bloemetjes. Hij is directeur van de botanische tuin 'Le Jardin des Plantes', nabij het Gare d'Austerlitz in Parijs. Bonnard is pacifist. De Tweede Wereldoorlog en het verzet lijken ver weg. Zijn wereld stort echter plotseling in als zijn zoon door de nazi's wordt geëxecuteerd als represaille na een aanslag. Fernand neemt Philippine, het 8-jarige dochtertje van zijn zoon, onder zijn hoede en verzwijgt voor haar de moord door de gehate bezetter op haar vader.