Jaar 1: Alan Reeve na Dertig Jaar Opsluiting (1994)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Joost Seelen
met Alan Reeve en de stem van Gerard Thoolen

Seelen volgt de Britse meervoudig moordenaar Reeve een jaar lang na zijn vrijlating uit een Nederlandse gevangenis. De regisseur, die Reeve al jaren lang tijdens diens hechtenis had opgezocht, benadert zijn hoofdpersonage met veel sympathie. Pijnlijke vragen blijven uit. In de juridische strijd tegen de dreigende uitwijzing van Reeve naar Engeland, waar hij in 1980 uit een gevangenis was ontsnapt, kiest Seelen duidelijk partij voor de ex-gedetineerde. Met archiefmateriaal en foto's schetst hij Reeve's door geweld beschadigde jeugd. Hij voert experts op die om begrip voor Reeve vragen.