Den Sedmý - Osmá Noc (1969)

Alternatieve titel: The Seventh Day, the Eighth Night

Tsjechoslowakije

geregisseerd door Evald Schorm
met Jan Libícek, Josef Bek en Karel Belohradský

Een groep rondtrekkende acteurs doet een klein dorpje aan, net op de dag dat de dorpsgek het einde van de wereld aankondigt. Tijdens hun optreden in de avond valt het licht uit. Ook de telefoon blijkt niet meer te werken en de chef van het treinstation is verdwenen. De dorpsbewoners vermoeden dat de acteurs in werkelijkheid soldaten zijn die de macht over komen nemen. De acteurs zien in de dwaze menigte een gevaarlijke sekte. Er breekt een massale hysterie uit waarbij niemand meer weet wat er werkelijk gaande is.