Dva Okeana (1933)

Alternatieve titel: Two Oceans

Sovjet-Unie
Documentaire

geregisseerd door Vladimir Shnejderov

IJsberen, gebroken propellers, de ijzige koude en witheid zover het oog reikt. De expeditie gaat niet in de richting van de Noordpool, maar naar het oosten, over de Arctische Oceaan naar de Stille Oceaan. Tot dan toe was geen enkele van de stoutmoedigste ontdekkingsreizigers er in geslaagd om in deze opzet te slagen. Het is pas tijdens de Arctische zomer van 1932 dat de met kolen aangedreven ijsbreker Sibiryakov zich met succes een weg baant door de Beringstraat. Een team expeditie-specialisten rond Vladimir Shneyderov, die eerder al zowel de Pamir-gletsjers als de hitte van Jemen doorstonden, bevinden zich dicht bij de actie met hun geluids- en filmuitrusting. Het resultaat is een innovatieve documentaire over de reis door het ijs.