Alles Moet Nieuw - Piet Zwart (2012)

Nederland
Documentaire
75 minuten / 52 minuten (ingekorte tv-versie)

geregisseerd door Sherman De Jesus
met Piet Zwart, Kees Broos en de stem van Jacob Derwig

Piet Zwart (1885-1977), een eigenwijze en dwarse man die leefde om te vernieuwen en die de weg bereidde voor de Internationale successen van wat tegenwoordig bekend staat als Dutch Design. Hij werkte als binnenhuisarchitect, industrieel vormgever, reclametypograaf, fotograaf, criticus en docent en speelde in al deze hoedanigheden een belangrijke rol in het Nederlandse ontwerpklimaat van de twintigste eeuw. Door zijn veelzijdigheid en zijn invloed op huidige vormgevers riep de Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers hem in 2000 uit tot “Ontwerper van de eeuw”. Piet Zwart wordt in onze tijd, zonder enig voorbehoud tot de internationale avant-garde gerekend. Zijn werk spiegelt zich aan het werk van, inmiddels beroemde, buitenlandse collega’s maar is toch authentiek. Hij voelde affiniteit met het werk van Theo van Doesburg (De Stijl) en met het constructivisme van El Lissitzky maar ook met het Dadaïsme van Kurt Schwitters.

Vanavond op tv!

tv-promo