La Joie de Vivre (2012)

Frankrijk

geregisseerd door Jean-Pierre Améris
met Mathilda Marty Giraut, Marianne Basler en Anaïs Demoustier

Wanneer de levenslustige Pauline Quenu op tienjarige leeftijd haar ouders verliest, wordt ze opgevangen door de gegoede familie Chanteau. Pauline zit er warmpjes bij, maar geld interesseert haar slechts matig. Madame Chanteau en haar zoon Lazare daarentegen zijn uit op Paulines fortuin...

avatar van Darbie
Mooie en redelijk boeiende verfilming van een van de novellen uit de Rougon-Macqart serie van Emile Zola.

Fraai gefotografeerd met oog voor de historische details.

Net als in zijn zeer geslaagde films, "Je m'apelle Elisabeth" en "Maman est folle", geeft Jean-Pierre Améris de karaktersterke hoofdrol weg aan een jong meisje of vrouw en maakt er ook nu een gesmaakt werk van.
Romantiek en tragiek, zowat een kenmerk van de Zola-romans, worden door Améris goed verhaald met oog voor detail, decor en natuur.
Valt misschien iets te lang uit maar het menselijk (net buiten schot van melodramatiek) slot vergoedt dit kleine euvel.
Goede acts en een te volgen cineast.