Our School (2011)

Roemenië / Verenigde Staten / Zwitserland
Documentaire

geregisseerd door Mona Nicoara en Miruna Coca-Cozma
met Alin Moldovan, Dana Varga en Beniamin Lingurar

Alin, Beni, Dana en Elisabeta zijn kinderen uit een Romagemeenschap. Ze bewonen met hun families bouwvallige huisjes in de landerijen buiten het kleine Roemeense stadje Targu Lapus. Wanneer Europees beleid in 2006 voorschrijft dat de ernstig gediscrimineerde Roma in Roemenië evenveel recht hebben op degelijk onderwijs als de rest van de bevolking, betekent dit voor de kinderen een nieuwe start. Ze verruilen hun vervallen, geïmproviseerde schooltje voor een echte school met Roemeense kinderen in het centrum van de stad. Positief gestemd en vol verwachting over beter onderwijs en de mogelijkheid vrienden te maken met Roemeense leeftijdgenootjes, starten de kinderen op hun nieuwe school. Daar worden ze echter geconfronteerd met discriminatie, isolatie en lage verwachtingspatronen. De Roemeense leerkrachten weten zich nauwelijks raad met de nieuwkomers en worstelen met vooroordelen, angst en onwetendheid.