Yoole (Le Sacrifice) (2011)

Alternatieve titel: Yoole, the Sacrifice

1 stem

Senegal
Documentaire

geregisseerd door Moussa Sene Absa

In april 2006 wordt voor de oostkust van Barbados een bootje ontdekt dat doelloos ronddrijft. Lokale vissers laten de boot wekenlang voor wat hij is, in de veronderstelling dat het iets te maken heeft met drugssmokkel. Uiteindelijk blijkt de boot de lichamen te bevatten van elf Senegalezen die vier maanden eerder op weg gingen naar Europa. Het komt in Senegal regelmatig voor dat jongeren in een gammel vaartuig de Atlantische Oceaan op varen, op zoek naar geld en geluk. Regisseur Moussa Sene Absa, zelf een Senegalees en op Barbados toen de boot daar werd ontdekt, gaat in zijn thuisland de verhalen na van de jonge mannen die het risico van de overtocht nemen. Temidden van sloppen en andere armoedige bouwwerken in het getto vertellen jongeren en ouderen over armoede, honger, politiek, corruptie, Western Union en het paradijselijke Westen.