Kahaani (2012)

India
Drama / Thriller

geregisseerd door Sujoy Ghosh
met Vidya Balan, Parambrata Chatterjee en Nawazuddin Siddiqui

Vidya Bagchi (Vidya Balan) gaat in Calcutta op zoek naar haar man die wordt vermist. Zeven maanden zwanger en helemaal alleen begint ze aan een zoektocht die de waarheid over haar man naar boven moet brengen. Alle herinneringen die Vidya heeft van haar man leiden tot een dood eind. Iedereen probeert haar ervan te overtuigen dat haar man niet bestaat. Langzaam komt Vidya tot de conclusie dat niets is wat het lijkt. Koste wat het kost zal ze achter de waarheid komen.

Draait vanaf 9 maart in Amsterdam, Den Haag, Rotterdam.

Kahaani - pathe.nl

avatar van breedbeeld
Miijn eerste Bollywood film en ik val met mijn neus in de boter.
Redelijk goede thriller met een prima hoofdrolspeelster en de rest van de cast is ook behoorlijk.
Geweldige plottwist die ik voor geen seconde zag aankomen. En de eindzinnen vond ik ook wel mooi.
Halfje extra voor de verrassing.

avatar van Masterbrain
Zeer spannend en verrassend , een aparte klasse dat Bollywood een niveau hoger tilt.

Wow wat een film! Dit is zonder meer 1 van de betere thrillers die ik (ooit) gezien heb, spannend van het begin tot het eind.. En ook totaal niet voorspelbaar, geniale plottwist!
De acteerprestaties zijn ook erg sterk, echt een aanrader om te zien
een hele dikke 4*

avatar van John Milton
Beste Bollywood film tot nu toe denk ik met minimaal kluchtige typetjes en geen song and dance every freakin five minutes. Leuk verhaal, het ziet er goed uit (m.n. Vidya Balan :-p wat een mooie vrouw ) en inderdaad een prima introductie tot Bollywood lijkt me, al is deze film meer Holly dan Bolly.

Meeslepende en spannende thriller met in de hoofdrol een sublieme Vidya Balan, die met gemak niet alleen de diverse personages in de film om haar vinger windt, maar ook de kijker binnen de kortste keren op een aanstekelijke manier voor zich inneemt.
In het schitterende scenario van regisseur Ghosh met talrijke plotwijzingen wordt het “verhaal” (in het Hindi: Kahaani) stapsgewijze uit de doeken gedaan. Het einde is verrassend of... eigenlijk toch weer niet.
Bovendien fraaie opnamen van het straatleven in Calcutta.
Een beetje on-Bollywoods, want zonder de gebruikelijke dans en gezang, maar in alle opzichten een topfilm. Voor 2014 is een vervolg aangekondigd met dezelfde regisseur en hoofdrolspeelster. Iets om naar uit te kijken.

avatar van Seam
Heel erg matig. Ik begrijp niets van de scores hoor. De film weet amper spanning op te bouwen dankzij het bizarre script. Ik weet niet of dit typisch Bollywood is, maar ik vond het niks. Talloze gaten in het script, erg gehaast terwijl sommige triviale momenten juist uitgerekt werden. De spanning is amper merkbaar doordat het allemaal van de hak op de tak gaat.
Ik had het idee dat het script oorspronkelijk bedoeld was voor een miniserie en voor de helft ingekort. Het einde wat hier zo geprezen wordt is ook erg matig. Ik moest enkel fronsen en daarna glimlachen. Compleet ridicuul.

Acteerwerk was redelijk goed, ze probeerden er in ieder geval het beste van te maken, maar met zo'n zwak script kan niemand veel. Audiovisueel nog wel redelijk, hoewel de keuze voor veel omgevingshots erg tegen het tempo werkte. Daarnaast een totaal onnodige en slechte CGI aan het begin van de film. Enkel voor een shot van een landend vliegtuig wordt CGI begrijpt.
Nee ik begrijp niets van de keuzes die bij deze film gemaakt zijn.

avatar van SmackItUp
Wauw, wat was dit dan ineens zeg?

Dit overtrof echt al mijn verwachtingen. Van begin tot eind sensationeel spannend. Lekker tempo, geweldig acteerwerk, visueel soms erg mooi, en mysterieus tot het eind. Plottwist was zelfs nog erg onverwacht. Houd het voor nu nog even op 4,5*, maar dit kan zomaar nog de volle mep worden.

Weergaloos, en by far de beste bollywood film die ik tot nu toe heb gezien.

Redelijke film over een hoogzwangere vrouw die op zoek gaat naar haar vermiste man. Qua toon nogal onevenwichtig wat ook van toepassing is op de personages. Prima locatiewerk in Calcutta (tevens aardig kijkje in een andere cultuur). Ondanks een redelijk omvangrijk plot had de film met gemak een stuk korter kunnen zijn. Toch nog net 3.0 sterren vanwege de goeie ontknoping.

avatar van horizons
Eerste film uit India die ik heb gezien en vandaar uit is het lastiger om enkele aspecten zoals acteren en emoties te beoordelen aangezien ik daar geen cultureel referentie kader voor kan plaatsen.

Want, voor mij, vond ik actrice Balan vaak nogal luchtig en vrolijk overkomen voor iemand die op zoek is naar haar vermiste man. Dat haalt je dan ook uit de urgentie van het verhaal en de puzzel die ze moet oplossen om de waarheid te achterhalen.

Wel compliment voor hoe de film geschoten is. Blijkbaar veel op locatie met de bevolking ter plekke. Camerawerk en editing zijn aangenaam.

Zonder het echt verrassend slot kreeg deze film zeker een vol punt minder, want het leek behoorlijk ver gezocht vanuit de rol die hoofdrolspeelster Vidya Balan moest vertolken.
Al bij al toch een wat betere film vanuit India, zonder, zoals hiervoren reeds vermeld, een overlast aan "kluchtige typetjes".
Toch een stuk verwijderd van het filmplezier dat een "Dabba" ("The luchbox") , "Water" e.a mij verschafte.

avatar van Alathir
Onderhoudende thriller uit India die nooit echt spannend werd. Is een beetje onevenwichtig in tempo waardoor soms de aandacht wat verslapte. Een sterke vrouw staat centraal in deze film, dat mag ook eens. De plottwist is best goed en belangrijker nog geloofwaardig. Ook een Indisch feest wordt erbij betrokken en speelt een kleine rol van betekenis bij de ontknoping. Altijd interessant om over andere culturen bij te leren. 3.5*

avatar van jippie2010
Prima thriller, maar meer ook niet.
Fijn dat we af en toe verrast mogen worden door een film uit India, maar dit is eigenlijk al geen Bollywood-film meer.
Getuige ook de vele Engelse woorden die gebruikt worden middenin zinnen. Deze film is gemaakt voor een bredere markt en trekt daardoor ook een breder publiek aan. Vanuit dat perspectief bekeken is het plot onorigineel en mag het einde amper verrassend genoemd worden. Maar goed, misschien heb ik dan ook teveel psychologische thrillers gekeken. Krappe voldoende: *3.0

Voor het eerst dat ik mij waag aan een film uit India en dat viel reuze mee. Leuke plottwist. Je blijft vooral ook kijken uit nieuwsgierigheid. Deze is bij mij beloond!