Diaz - Don't Clean Up This Blood (2012)

Alternatieve titel: Diaz

Italië / Frankrijk / Roemenië

geregisseerd door Daniele Vicari
met Claudio Santamaria, Jennifer Ulrich en Elio Germano

De G8-top is ten einde en in de Diaz Pascoli School in Genua, die werd ingericht als sociaal forum voor journalisten, zijn de jongeren in een goed humeur ondanks de gewelddadige botsingen die de voorbije dagen plaatsvonden met de politie. Zoals ook het geval was in andere landen gedurende hetzelfde jaar, worden de protesten van de anti-globaliseringsbeweging ook hier ontvangen met zware politie inzet. Kort na middernacht bestormde de politie de school op en werden de jongeren gedurende twee uur aangevallen tot ze haast allen in het ziekenhuis belandden of werden weggevoerd naar een detentiecentrum. Om hun daden te rechtvaardigen, verstopte de politie Molotov-cocktails in het schoolgebouw. Tegen het einde van de G8-top verloor zelfs één persoon het leven.

avatar van SnakeDoc
Het plot lijkt meer een artikel van wikipedia, wat eigenlijk net iets te veel informatie weg geeft.

Toch hou ik deze film even in de gaten!

Wat zie ik ? Nog geen stemmen voor een film over Genua 2001 die draaide op de Berlinale ? Misschien komt het omdat hier meer mensen niet stemmen... of die plot teveel weggeeft is een kwestie van smaak, imho kun je een docu in dramavorm/reconstructie toch moeilijk bekijken als een whodunnit, of is dat toch niet meteen de bedoeling. Wel dient gezegd te worden dat de synopsis ons op het verkeerde spoor zet: Carlo Giuliani overleed tijdens de top op 20-7, terwijl deze film op de dag DAARNA speelt, en dan pas is het dat het schooltje wordt bestormd door de pigs, met de waarschijnlijk gekende afloop en nasleep.
Film die duidelijk probeert om de inmiddels seniele C-G via erfopvolging naar de 21e eeuw te leiden, en dus de politieke zgn. geengageerde cinema seventies-style nieuw leven in te blazen. Een kaskraker is het vooralsnog niet...
Dit alles betekent dat het tempo zeer hoog ligt, de film niet probeert er prettig uit te zien- zeker niet met die semi- dan wel echte 2001 footage in het begin- en er sprake is van een soort collectieve protagonist, of eigenlijk 2 collectieve antagonisten. We leren slechts zoveel als nodig is over de personages- gebasserd allen op" echte mensen"- onder wie een moffinetje met dreads, een paar Fransozen, een bejaarde die verdwaald is in het geweld, een relletjesjournalist, en een paar pigs, i.a. Verrassender echter is het minimum aan gepraat: dit is GEEN antie-globalisties of antie- kapitalisties manifest, al mag het duidelijk zijn waar de voorkeuren van de makers liggen.
Niet bij de pigs dus, die op 1 good cop na vooral een heleboel bad cops herbergen. De film gaat dan ook over - zoals de titel best wel suggereert- de charge op het Diaz schooltje waar wat ongewassen stinkhippies zich hadden verzameld met anarchisten, reljournaille en zelfs verdwaalde brave huisvaders. De raid is het piece de resistance van deze film, en ik waarschuw telegraaflezers alvast dat ze na deze sequentie een nieuwe onderbroek zullen moeten aantrekken, want die komen gegarandeerd klaar op de beelden van het kordate politie-optreden. Daar werden potdulleme is even een paar klappies uitgedeeld, hee. Bijna een teenie slashertje, maar dan geloofwaardig uitgevoerd, zo moet je het onngeveer zien. Uitstekende gore
De cruciale scene is echter die waarin de molotov cocktail wordt gegooid in slomo en weer terug, en later wordt herhaald. Maar misschien is het toch maar een flesje water... kunnen wij hier iets (I)rreversibels in zien ?
Dit werd u getoond vrijwel zonder muzikale ondersteuning.
De strekking van dit alles maakt de alternatieve titel duidelijk.
De gehele inhoud is gebaseerd- zo garanderen ons de makers- op gerechtelijke stukken en verklaringen van de ooggetuigen.

Niet mijn film en ik heb ook weinig met mensen die protesteren maar wat de politie hier doet gaat te ver.

stinissen schreef:
Niet mijn film en ik heb ook weinig met mensen die protesteren

kos schreef:

Is toch duidelijk mensen die staken of protesteren daar heb ik niks mee gaat ook vaak gepaard met geweld en plunderingen , niet altijd maar wel vaak.

Nee, iedereen moet lekker alles zomaar slikken.

Nee ook dat niet maar ik zeg toch geen rare dingen als ik beweer dat het gros sensatie en relschoppers zijn . Lijkt me dan heerlijk om daar de zweep over te halen.

avatar van helleke
Wat een linkse propagandafilm is me da?
De flikken zijn de boemannen, en al die linkse anarchisten zijn doodbrave jongens en meisjes die geen vlieg kwaad doen, en braaf hun handjes in de lucht steken, als de politie een inval doet.

En dan gaat de politie (volgens die linkse filmmaker) zomaar kloppen op alles wat beweegt, zonder enige reden?
Als ze dat moesten doen, dan worden ze één voor één ontslagen en aangeklaagd.

Op die manier kunt ge een zelfde film maken, maar dan met al die anarchisten die alles kapot slaan en in brand steken, en de politie die zich uiteindelijk genoodzaakt ziet om in te grijpen, en zich niet zomaar te laten bekogelen met van alles.

avatar van Johan24
Volgens mij sla je hier de plank mis, Helleke. De filmmaker laat volgens mij goed zien dat de politie niet alleen maar de beoogde doelwitten (met name Black Bloc leden) een kopje kleiner slaat.

Als je je enigszins had verdiept in de materie, of iets beter had opgelet dan was je waarschijnlijk tot een genuanceerder beeld gekomen.

helleke schreef:
Wat een linkse propagandafilm is me da?

Als ze dat moesten doen, dan worden ze één voor één ontslagen en aangeklaagd.

Goed. Ik zit nu zo'n 50 minuten ver in de film, en wil evenwel toch al even reageren.
Ik ben dus ook zo'n linkse rakker?

Waarschijnlijk niet helemaal, maar toch zeker links van 't centrum. Ik ga ook af en toe naar een protestmars. Vrijblijvend, als ik de tijd heb of maak én de noodzaak voel. Geen die hard. Niet om even een gevecht aan te gaan met de politie of de overheid. Maar om te tonen dat ik een van de mensen ben, die het met een of ander punt oneens ben. Of net om te tonen dat ik het met een of ander punt eens ben. Als steun, wellicht. Alleen is maar alleen.

En nee, ik geloof niet dat de politie alleen schuld treft. Waarom waren zij daar? En waarom waren de oposanten daar?

stinissen schreef:

Soms worden daar speciaal relschoppers toegevoegd, in dienst van... en niet vanuit de organisatoren van een mars...
En heethoofden vind je ook overal.