Michael Nyman in Progress (2010)

Alternatieve titel: Michael Nyman - Componist

Duitsland
Documentaire / Muziek
80 minuten / 52 minuten (ingekorte tv-versie)

geregisseerd door Silvia Beck
met Michael Nyman, Steve Reich en Volker Schlöndorff

De Britse componist van hedendaagse muziek Michael Nyman (1944) oogstte vanaf de jaren tachtig waardering voor de markante muziek die hij schreef voor de films van Peter Greenaway, evenals voor zijn diverse opera’s, concerten en strijkkwartetten. Maar niets in zijn oeuvre kon het succes van zijn soundtrack voor de Oscarwinnende film ‘The Piano’ evenaren. Van het album werden wereldwijd maar liefst drie miljoen exemplaren verkocht. Het succes bleek echter geen onverdeeld genoegen voor Nyman, aangezien het publiek zijn naam lange tijd bijna volledig associeerde met de lyrische, romantische muziek die hij creëerde voor ‘The Piano’. Het kostte hem bijna vijftien jaar om door het publiek niet meer exclusief met deze film vereenzelvigd te worden. In recente jaren is er echter nieuwe waardering voor de talenten van Nyman. De documentaire begint met de viering van zijn vijfenzestigste verjaardag in maart 2009, en volgt hem op zijn reizen naar Berlin, Mexico, Polen en Nederland. Sylvia Beck kreeg exclusieve en langdurige toegang tot de componist voor deze film, die daardoor een uniek beeld schetst van zijn persoonlijke wereld.

neo (crew)
Er zijn maar weinig componisten wiens gevarieerde carrière zo turbulent verloopt als die van Michael Nyman. De titel van de documentaire is zeer treffend, gezien het verwijst zijn voortdurende zoektocht naar inspiratie. Daarnaast zou je ook kunnen zeggen dat deze gelieerd is aan het feit dat eigenlijk elke compositie van zijn hand niet per definitie af is. Een willekeurige compositie kan in allerlei variaties opnieuw worden ingespeeld., kan concrete sterke veranderingen ondergaan en ook de functie kan veranderen.

Zo is het welbekende Memorial begonnen als een 'regulier' werk, maar Nyman nam toen kennis van de tragische dood van voetbalfans tijdens een wedstrijd. Deze gebeurtenis inspireerde tot een verandering in schrijven en werd voltooid als een soort (begrafenis) march. Daarna werd Memorial pas gebruikt in The Cook, the Thief, His Wife & Her Lover. Daarnaast integreerde Nyman het stuk in verschillende andere werken: van een album als The Kiss and Other Movements tot aan een Franse tentoonstelling. Ook gebruikte twee Schaatsers het bij de Winterspelen van 1998 en diende het als titelmuziek van Kijken in de Ziel. Daarmee is nog geen eens alles genoemd en is de kans groot dat nieuwe opnamen, live uitvoeringen en veranderende functies in de toekomst nog de revue zullen passeren.

De documentaire is vooral erg conventioneel gemaakt en kan slechts een tipje van de sluier oplichten. Eigenlijk zijn er bij mijn weten weinig documentaires die echt eer doen aan een componist, waar boeken dat wel kunnen. Al zouden denk ik weinig mensen zitten te wachten op een 100 uur durende documentaire reeks over Nyman. Bij nog levende componisten is het meestal wel een meerwaarde als het een sfeerschets is gedurende een bepaalde (transitie) fasen in iemands leven. Zo hier bij Nyman met zijn opmerkelijke BBC Proms optreden. Maar de echte Nyman laat laat zich niet vatten in zo'n korte duur als 80 minuten en het voelt te episodisch aan. Voor kenners en liefhebbers zitten er enkele verhelderende anekdotes en beelden in , maar daar blijft het bij. Maar de passievolle verhalen omtrent zijn werk en leven zijn altijd een genot en maken het tot een prima documentaire.

avatar van John Milton
Nog tips waar deze te zien is? Ik ben best een Nyman fan.

neo (crew)
Wel de ingekorte versie. ...

Michael Nyman - Componist | Close Up | AVROTROS - web.avrotros.nl

Ik heb zelf de uitgaven van Arthaus, in combinatie met Michael Nyman In Concert.