Cóndores No Entierran Todos los Días (1984)

Alternatieve titel: A Man of Principle

Colombia

geregisseerd door Francisco Norden
met Frank Ramírez, Isabela Corona en Víctor Morant

In Colombia zijn er vanaf de tweede helft van de negentiende eeuw twee grote politieke partijen: de traditionele liberalen en de conservatieven. Zij vochten een reeks van burgeroorlogen uit die meer dan honderd jaar voor bloedvergieten zorgden in het land. De laatste van deze is gekend als 'La Violencia' en begon met de moord op de populaire leider Jorge Eliecer Gaitan, op 9 april 1948. Op die dag begon er een donkere periode die tien jaar duurde en waarbij de centrale rol gespeeld werd door ingehuurde moordenaars, genaamd 'Pajaros', zoals Leon Maria Lozano alias de Condor, de meest populaire van allemaal. Leon Maria Lozano, een bescheiden lid van de Conservatieve Partij, wordt in zijn woonplaats vernederd door de liberale meerderheid, maar de komst van 'La Violenca' maakt van hem een gewetenloze moordenaar in dienst van zijn partij, hij aanvaardt alleen maar genoeg om van te leven, enkel uit principe.