Raising Resistance (2011)

Duitsland / Zwitserland
Documentaire

geregisseerd door David Bernet en Bettina Borgfeld

Het merendeel van de sojaoogst wordt gebruikt om vee in rijke landen vet te mesten. Ondertussen delft de lokale bevolking het onderspit: ze deelt niet mee in de winst en moet vechten om te overleven. Tegen de pesticiden die gebruikt worden zijn alleen de genetisch gemanipuleerde sojaplanten bestand. Helaas reikt het gif tot ver buiten de grenzen van de plantages. Zo blijft er niet alleen steeds minder grond over voor lokale boeren, maar wordt het hun ook onmogelijk gemaakt zelf gezonde gewassen te telen. Geleid door Geronimo Arevalos komen de boeren in opstand. Ze kraken een stuk landbouwgrond, proberen het sproeien van pesticiden tegen te houden en laten hun stem horen in de media. Zelfs wanneer een grote demonstratie met geweld wordt neergeslagen, laten de boeren zich niet uit het veld slaan.