Ledolom (1931)

Alternatieve titel: The Thaw

1 stem

Sovjet-Unie

geregisseerd door Boris Barnet
met Vera Marinich, Aleksandr Zhukov en A. Martinov

Een film met grote contrasten: de bittere armoede van de boeren te midden van de rijke natuur en het simpele, maar luxueuze leven van een paar koelakken. Mishandeling, alcohol, een tijdens een spel verloren kind, aanklacht en moord. Over de mooie veranderingen van de seizoenen en een existentiële tegenstelling tussen overheidsdruk en de broze samenhang van een innerlijk verscheurde dorpsomgeving. De genadeloze strijd vraagt bittere offers. De bescheiden emancipatie van Anka, een alleenstaande moeder en heldin, biedt maar een schrale troost.