Een Handige Dromer (2012)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Joost Conijn
met A.L. Snijders

A.L. Snijders is winnaar van de Constantijn Huygens prijs. Schrijven is ijsberen en dat doet A.L. Snijders rondom zijn huis terwijl hij het pad harkt, het dak repareert en hout hakt. Snijders heeft geen zitvlees, en van de nood een deugd gemaakt. Hij schrijft met veel succes zeer korte verhalen met grote gevolgen over de dingen waar het omgaat: piekeren, tobben, verdriet en vreugde. We lezen bespiegelingen over stad en land, leven en dood, dieren en mensen, machines en gereedschappen. In 2010 wordt hem de Constantijn Huygens prijs toegekend. Zelf zegt hij ambitieloos te zijn: maakt hij zijn eigen mythe of is het gewoon angst om mee te doen? Valt Snijders samen met wie hij wil zijn, weet hij te verwezenlijken wat hij wil, of laat hij in het leven gewoon alles aan het toeval over?

Ik vond het geen interessante documentaire. Een man in en om zijn huis, die zijn dagelijkse dingetjes doet, tja. Zijn spinsels op papier komen hoogstwaarschijnlijk beter over dan zijn verschijning op het doek.
Zijn uitspraken, uitstraling en zijn leven in deze docu konden mij niet boeien.
Ik vond de docu zelf ook niet creatief of afwisselend of boeiend in elkaar gezet.

avatar van ArnoldusK
A.L. Snijders is een voorbeeld.
De ware, korte woorden spreken tot de verbeelding en zijn levenswijze evenzo.
De pure, epicuristische, gedachtegangen die hij er op nahoudt zijn briljant.
Zelfspot en humor zijn daarnaast ook nog eens eigenschappen die hij subtiel en zorgvuldig in de praktijk brengt.
Mocht ik ooit oud en op mijzelf komen te staan is A.L. Snijders mijn voorbeeld.

Over de documentaire dan nog:
Mooie stukken uitgekozen, zorgvuldig gemonteerd in mijn ogen. Alleen enige minpunt was het laatste (lange) korte verhaal. De monotone stem van Snijders is geschikt voor ZKV's, niet voor iets langers. 4*