Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

The Last Frontier (2012)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Floris-Jan van Luyn

Het jongste strijdtoneel van de ‘clash of civilizations’ bevindt zich op de steppen van Mongolië. In de onmetelijke leegte heeft zich een buitenlands leger van spirituele weldoeners gevestigd dat strijdt om het oor en de ziel van drie miljoen Mongolen. The Last Frontier gaat over die zendingwerkers, en laat zien hoe met de beste bedoelingen in de 21ste eeuw spirituele en culturele eigenheid roofgoed zijn voor de neo-imperialistische reflexen van de (christelijke) hulpverlening. De film vertelt onder andere het verhaal van de Congolese pastor Gaby Bamana. We zien de mentale tocht van iemand die het Woord verspreidt en hulp verleent in Mongolië, naar een man die op het punt staat uit zijn katholieke orde te treden. Na vijftien jaar van barmhartigheid in de Mongoolse wezen- en armenzorg, en als eerste Afrikaan op de steppe, heeft Bamana het punt bereikt waarop zijn geloof in de missie hem in de steek laat.

Bioscooprelease: t.b.a. (Cinema Delicatessen)