The World according to Irving (2012)

Alternatieve titel: John Irving und Wie Er die Welt Sieht

Duitsland / Oostenrijk / Zwitserland / Canada / India / Verenigde Staten / Nederland
Documentaire

geregisseerd door André Schäfer
met John Irving, en de stemmen van Bill Mockridge en Martin Reinke

John Irving geldt als één van de belangrijkste Amerikaanse schrijvers van onze tijd. Hij is vooral beroemd geworden om de eigenaardige personages uit zijn romans, zoals bijvoorbeeld in 'De wereld volgens Garp' of 'De regels van het Ciderhuis'. Deze documentaire volgt de auteur op zijn promotietoer door Europa, evenals in zijn privéleven in Vermont bij zijn dagelijkse bezigheden; onder andere bij het ontwikkelen van zijn personages, maar ook simpelweg bij het koken of tijdens zijn fysieke trainingen.

avatar van nakada
Ik lees erg graag de boeken van Irving en ben dan ook erg nieuwsgierig naar deze docu. Ga ik zeker zien, direct na het voetbal.

avatar van nakada
Mooie kijk op het schrijven van een boek door Irving. Je krijgt een goede indruk van de hoeveelheid inspanningen die hij doet om zijn verhalen zo echt mogelijk te laten lijken. Ze komen dan ook altijd erg authentiek over. Ik had echter graag wat meer over zijn achtergrond te horen gekregen. Al kregen we wel een blik op zijn grandioze leefomgeving. Ik wil geen onvoldoende geven, maar ook niet veel meer.

Ik vond het een goed in elkaar zittende documentaire, een uitgebreid plaatje van de schrijver, zijn vrouw en gezin, zijn manier van werken en zijn hobby's. Vooral de manier waarop hij zijn boeken opbouwt en hoe hij zijn research doet vond ik erg interessant. Een aantal aparte locaties kwamen voorbij.
Verder is het een uitermate sportieve man, bokser vanaf zijn studietijd.
Voor mij was 't een leuke, informatieve, veelzijdige en boeiende docu.
Ik heb 'm vandaag hier kunnen bekijken.

Nogal zondig om personen en locaties te zien die hebben gediend als inspiratie voor personages en setting in het boek, best naar eigenlijk. Het leuke aan literatuur is dat je je verbeeldingskracht kunt gebruiken. Het is om dezelfde reden vaak ook niet leuk om eerst de verfilming te kijken en dan het boek te lezen.

Ben ik wel met je eens, dat het fijn is zelf te fantaseren bij het lezen van een boek over bv hoe je denkt dat de personages er uitzien :
Deze docu kan wat dat betreft ontnuchterend werken, omdat er personen worden getoond waar karakters op gebaseerd zijn. Wel iets om rekening mee te houden inderdaad.