La Femme Tranquille (2008)

1 stem

Frankrijk / België

geregisseerd door Thierry Binisti
met Line Renaud, Pierre Mondy en Richard Sammel

Hoewel Frankrijk bezet wordt, laat de 70-jarige Louise het hoofd niet hangen en opent ze nog elke dag de deuren van haar café. De soldaten zijn klanten zoals alle anderen en iedereen knijpt een oogje dicht wanneer Louise boodschappen doet op de zwarte markt om haar klanten toch een lekkere maaltijd te kunnen voorschotelen.

Behoorlijke TV-film die helaas nog al wat dode momenten kent en een potsierlijk personage toekent aan de Duitse officier die een belangrijke rol in de film vertolkt.
Film heeft de verdienste het delicaat onderwerp van de collaboratie aan te raken. Was éénieder die na de oorlog de frustaties en de wraak van de burger over zich kreeg wel een echte collaborant ?
Line Renaud en Pierre Mondy, twee anciens, zitten goed in hun rol.