Saïgon, l'Été de Nos 20 Ans (2011)

Frankrijk
195 minuten (miniserie, 2 delen)

geregisseerd door Philippe Venault
met Clovis Fouin, Adrien Saint-Joré en Théo Frilet

Frankrijk, 1949. Gérard, Pedro en Philippe zijn jeugdvrienden. Ze zijn samen naar Frans-Indochina vertrokken waar al enkele jaren een oorlog woedt. Gérard runt een bloeiend bedrijf in Saïgon, Pedro vecht op het slagveld en Philippe behoort tot de generale staf van het leger. Philippe's vrouw Fabienne en zijn Vietnamese maîtresse Phuong blijven in eerste instantie in Frankrijk achter, maar Phuong volgt haar minnaar en gaat in Saigon werken als verpleegkundige. Dan wordt Phuong geronseld door de Communistische Vietcong om voor hen te spionneren en aanslagen te plegen.

avatar van Dogie_Hogan
Op 12 april jl. werden beide delen door ARTE uitgezonden.

Dat was een hele zit.
Helaas begin gemist, maar verhaal nog goed kunnen volgen en er wordt prima geacteerd.
Confrontatie rivalen Phuong en Fabienne in Tonkin: 'Bésame Mucho'.
Voor velen op MM zal de film te langdradig gevonden worden. Verhaal is echter behoorlijk realistisch en volgt ook de historische feiten.
Aangename verrassing was de bloedmooie en charismatische Audrey Giacomini, die de Vietnamese Phuong speelt. Phuong wordt zelfs spionne voor de Vietcong en verleidt naast de getrouwde Philippe andere hooggeplaatste Fransen om hen geheime militaire informatie te ontfutselen.
Audrey Giacomini (Phuong) onderweg voor een aanslag: still.

** Trailer.
Deze mini-serie is ook op DVD verkrijgbaar.

Mijn score IMDb *7,5/10.

ARTE (Saigon - Der Sommer, die Liebe, der Krieg, donderdag 2 mei, 14:00 uur)