L'Esprit des Plantes (2010)

Alternatieve titel: In the Minds of Plants

Frankrijk
Documentaire

geregisseerd door Jacques Mitsch

Documentaire over het in sommige wetenschappelijke milieus groeiende idee dat ook planten een bewustzijn hebben. De laatste jaren is er in de biologie een nieuw onderzoeksdomein tot stand gekomen: de neurobiologie van planten. Wetenschappers hebben ontdekt dat de grenzen tussen het dieren- en het plantenrijk veel vager zijn dan algemeen wordt aangenomen. Ook planten blijken in staat te zijn om cognitieve processen te ontwikkelen. Ze kunnen hun omgeving waarnemen en zich informatie ‘herinneren’ die door die waarnemingen wordt verstrekt. Ze kunnen daar ook op reageren. Sommige planten, zoals Zuid-Afrikaanse acacia’s, kunnen zelfs communiceren met elkaar en zich samen verweren tegen belagers. Als planten kunnen waarnemen en communiceren, zouden ze dan ook kunnen denken?