• 8.299.970 stemmen

Children of the Tsunami (2012)

Documentaire | 60 minuten

Genre: Documentaire

Alternatieve titel: Children of the Japanese Tsunami

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Dan Reed

IMDb beoordeling: 5,6 (52)

Plot Children of the Tsunami

11 maart 2011: een tsunami raast door Japan. Wat voor impact heeft dit op schoolkinderen die de ramp hebben overleefd en hoe zijn hun levens hierdoor veranderd? Wijs voor hun leeftijd, maar soms toch ook nog onbevangen vertellen de kinderen hun aangrijpende verhalen. Op een lagere school aan de kust zijn tijdens de ramp 74 kinderen omgekomen. Hoe beleefden de kinderen de hectiek van het moment? En op welke manier gaan zij nu om met het verlies, verdriet en de rouw. Een andere school ligt in Fukushima, waar een kerncentrale door de vloedgolf een nucleaire ramp heeft veroorzaakt. Hoe voelt het als je niet meer naar huis kan vanwege de radioactieve straling? En als zelfs in de ‘veilige’ zone bij alles wat je doet, of het nu buiten spelen is of sporten in de gymzaal, eerst moet worden gemeten of de straling niet te hoog is?

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

De gevolgen van de tsunami en de meltdown van Fukushima aan de hand van getuigeverslagen van kinderen en ouders. Diep ontroerende documentaire die respectvol de pijn van het Japanse volk toont. Soms bijna te pijnlijk om naar te te kijken, maar gelukkig zitten er ook wat minder intense verhalen tussen.

avatar van Onslaught

Onslaught

Erg aangrijpend.

Mooi dat de verhalen van deze kinderen zijn vastgelegd in deze documentaire. Het leed dat zij en hun ouders doormaakte en nog steeds doormaken is voor ons bijna niet te begrijpen.

Verder is het moeilijk om zulke documentaires te beoordelen, maar aangezien ik zelf in Japan ben geweest en heb gezien hoe mooi en tegelijk hoe gevaarlijk het land kan zijn toch wat hoger cijfer gegeven.