Histoire de Mes Cheveux (2010)

België / Rusland
Documentaire

geregisseerd door Boris Lehman
met Boris Lehman en Marie Duez

Al meer dan twee decennia had Boris Lehman zijn haar niet geknipt. De boel werd grijs en raakte uitgedroogd, het werd tijd er iets aan te doen. Omdat Lehman de pech heeft een filmmaker te zijn, zoals hij het zelf stelt, besloot hij er een film over te maken. Het werd een persoonlijke documentaire waarin Lehman de groei van zijn haar verbindt met de tijd en ruimte waarin hij zich hier op aarde heeft begeven. Want haar, ontdekt hij, houdt microscopische deeltjes vast van alles dat passeert. Hij reist door Europa, Oekraïne en Rusland langs zijn eigen geschiedenis en die van zijn ouders, maar verandert abrupt van koers als hij niks vinden kan, als zijn verleden deels blijkt weggevaagd. Het verhaal van Samson en Delilah en andere literaire fragmenten vergezellen Lehman op zijn reis en reflecteren op de kwetsbaarheid en kortstondigheid van het leven.