Beijing 2003 (2004)

China
Documentaire

geregisseerd door Ai Weiwei

Beijing 2003 is een film over de stad waar de kunstenaar woont en over zijn inwoners. Een auto met camera rijdt door alle straten binnen de ringweg van het gigantische Beijing. Op 18 oktober 2003 begon de filmcrew aan de film, met als startpunt het drukke knooppunt Dabeiyao. In de 16 dagen die volgden, reden ze met de auto door alle straten binnen de vierde ringweg van Beijing - geen straat werd overgeslagen. Ongeveer 2400 kilometer en 150 uur film later eindigde de rit en dus de opnamen waar hij begon: bij het knooppunt Dabeiyao. Door de voorruit tast de objectieve camera alle visuele informatie daarbuiten af - de ruimtelijke ordening van de straten, het eindeloos verstrijken van de tijd, landschappen, bewegingen, activiteiten en andere taferelen - en legt op grondige en kalme wijze de metropool Beijing vast met een enkele lens. De som van het gehele proces is uiteindelijk de betekenis van het werk.

Een film voor als je even zestien dagen niets te doen hebt.
Tevens geschikt om je eerste afspraakje met je grote liefde mee op te leuken.

avatar van Jawaddedadde

Moest ook even slikken toen ik de speelduur zag: 9000 minuten! Iemand die 'm gaat bekijken op het IFFR?

Best relaxed om 'savonds bij in slaap te vallen vermoedelijk. .

avatar van narva77
narva77 (crew)
Wil hem op zich best zien, maar ik krijg geen drie weken vrij van m'n baas vrees ik...

avatar van maxo922
Geweldig idee van een man met een geweldige naam.

avatar van supadragon8
Voor de mensen die dit niet genoeg vonden: Beijing: Chang'an Jie Yan Xian (2004)

hallo,waar kan ik die film kopen of downloaden?neen ik heb geen 3 weken verlof,lol