• 8.297.830 stemmen

Ana Alati Tahmol Azouhour Ila Qabriha (2006)

Documentaire | 110 minuten

Genre: Documentaire

Alternatieve titel: I Am the One Who Carries Flowers to Her Grave

Oorsprong: Syrië / Frankrijk

Geregisseerd door: Hala Alabdalla en Ammar Al Beik

Met onder meer: Fadia Lazkani, Rola Roukbi, Raghida Assaf

IMDb beoordeling: 6,5 (26)

Oorspronkelijke taal: Arabisch

Plot Ana Alati Tahmol Azouhour Ila Qabriha

Als een van de filmmaaksters de 50 nadert, besluit zij zowel in gedachten als in werkelijkheid opnieuw de plekken, mensen en dromen te bezoeken die haar leven hebben beïnvloed. Ze praat met jeugdkameraden en met vrienden uit haar dagen als jonge activiste; ze vraagt een bevriende filmmaker om haar grote liefde te filmen tijdens zijn terugkeer naar zijn geliefde stad. De film is een intiem portret van vier sterke vrouwen, de filmmaakster en haar dierbare vriendinnen, van hun persoonlijke worstelingen en de veranderingen die ze hebben ondergaan in gevangenschap.

avatar van beavis

beavis

De poëtische titel en screenshot + mogelijk interessant topic zet alles volledig op het verkeerde been. Het meeste is heel rommelig en lelijk gefilmd, in volledige 'making off' mode (de camera is constant zoekende, in en uit aan het zoomen, mensen lopen door het beeld, lenzen zijn vuil of worden terplekke schoongemaakt en met de geïnterviewden word bijna alleen gesproken over wat ze met de film wil en wat ze gaat doen...) Dus zowel visueel als inhoudelijk valt er weinig te beleven. Als het daadwerkelijk een making off was geweest van een film die wél wat te bieden had, dan nog was het maar een weinig aantrekkelijk product eigenlijk... In de hoop op iets interessants/moois wist de film me nog net te boeien, met een aantal kleine details vooral, maar als ik het zo opschrijf verdient de film eigenlijk een nóg lagere score.