Vita da Cani (1950)

Italië
Komedie / Drama

geregisseerd door Mario Monicelli en Steno
met Aldo Fabrizi, Gina Lollobrigida en Delia Scala

De revuemeisjes van een provinciaal theatergezelschap hebben weinig succes, maar vinden wel echtgenoten met wie ze al dan niet gelukkig worden. Een soubrette wil uit loyaliteit een kansrijk engagement bij een groot gezelschap afslaan, maar de directeur houdt haar grootmoedig voor dat ze het aanbod moet accepteren.

Wat nu, is deze gekende avanspettacolo klassieker met Gina en Marcello Mastroianni hier ook al toegevoegd? Nee, waarschijnlijk ben ik weer toe aan nog zwaardere medicatie.
Ik noemde Mastroianni, maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat hij hier- piepjong en pre superster- slechts in een sequentie in het begin en tegen het eind is te zien, zij het niet geheel onbelangrijk.
Ik zou kunnen zeggen dat de film zich keurig aan de genretopoi houdt, ware het niet dat ik daarmede anachroniciteit bedrijf want deze film kwam VOOR nog gekendere avanspettacolo klassiekers als bv LDV van Fellini/Lattuada.
Gina zien we het eerst in een beroemde scene als dood vogeltje dat vanachter een jas haar smoeltje laat zien, natuurlijk verandert ze later van plain chick met absurd haar in een superster en sexbom, al zien we haar te weinig in die laatste hoedanigheid( de Ecuador act ).
Fabrizi de clown en directeur van de troep is echter zoals de poster suggereert de eigenlijke ster van de film en ook verreweg het meest in beeld.
Tenslotte: de synopsis klopt wel min of meer, maar is a- chronologisch.
Echt tenslotte: muziek van Nino Rota.